< Terug naar overzicht

Claeys & Engels: Vragen omtrent ontslag? Chatbot Thierry beantwoordt ze op opzegging.be

Partnernieuws

Advocatenkantoor Claeys & Engels en Lawren.io, het legaltech bedrijf dat zojuist werd genomineerd voor de prestigieuze Trends Legal Awards 2019, lanceren een chatbot voor bedrijven die vragen beantwoordt rond ontslag in België.

Customers the day after tomorrow

Bedrijven zijn – ook op het vlak van ontslag – meer dan ooit op zoek naar onmiddellijke antwoorden op hun vragen. Steven Van Belleghem schreef het in 2017 in zijn boek ‘Customers the day after tomorrow’. “De verwachting is nu ‘real-time feedback’. Mensen willen niet meer wachten, maar willen meteen een antwoord op hun vraag. Deze behoefte kan slechts ingevuld worden via de hulp van computers. Bots spelen hier een belangrijke rol.” Vandaag, 2 jaar later zien we dat in vele sectoren de gedachte van ‘customer first’ is doorgedrongen. De advocatuur kan niet achter blijven en Claeys & Engels wil hierin een voortrekkersrol vertolken.

Snelle consumptie van juridische diensten

Als vooraanstaand juridisch dienstverlener op het vlak van HR-recht is het belangrijk om mee te gaan in de veranderende wensen van het cliënteel. “Niet elke cliënt wenst op dezelfde manier juridische diensten te ‘consumeren’”, zo vertelt Olivier Wouters, managing partner bij Claeys & Engels. “Onze advocaten zijn vlot bereikbaar via onze website, per e-mail of per telefoon. Meer en meer merken we echter dat cliënten snel en efficiënt een specifieke korte vraag beantwoord willen zien. Wij willen graag tegemoet komen aan deze noden en zorgen dat wij virtueel 24/7 bereikbaar zijn. Om die reden beslisten we enkele maanden geleden om met legaltech bedrijf Lawren.io in zee te gaan om onze eigen juridische chatbots te bouwen. Dit pas perfect in de innovatiestrategie van ons kantoor.”

Claeys & Engels zet in op haar cliënten

En dat blijkt een succes. Op 15 juni jl. werd een chatbot rond sociale verkiezingen gelanceerd (www.socialelections.be). Inmiddels heeft deze chatbot reeds meer dan 815 bezoekers geholpen met
hun vragen rond de organisatie van sociale verkiezingen. Er bestonden reeds verschillende whitepapers, websites, blogs,… rond sociale verkiezingen en toch bleek dat vele bedrijven achterbleven met vragen. “Naast het feit dat mensen in the day after tomorrow niet meer willen wachten, willen velen ook niet meer op zoek gaan naar uitgebreide informatie of lange teksten lezen”, zo stelt Dries Wijnen, co-founder van Lawren.io. “Bots helpen om informatie te structureren en deze snel, op een interactieve manier, ter beschikking te stellen. Stel een concrete, specifieke vraag en je krijgt onmiddellijk een gericht antwoord terug. Indien onze juridische bot een vraag niet begrijpt, zal hij je alsnog naar een relevant thema leiden waar je een antwoord kan vinden.”

Sinds de lancering van de chatbot rond sociale verkiezingen wordt hij elke dag slimmer. “De chatbot wordt dagelijks getraind en intelligenter gemaakt, zodanig dat we onze cliënten nóg gerichter kunnen helpen” aldus Olivier Wouters.

Juridische chatbots nu ook voor alle vragen omtrent ontslag

Als gevolg van dit succes, lanceren Claeys & Engels en Lawren.io nu ook een chatbot omtrent ontslag. De chatbot werd Thierry genoemd, naar Thierry Claeys de founding father van het advocatenkantoor Claeys & Engels, en de bedenker van de vroegere ontslagformule die een statistische voorspelling gaf van wat arbeidsrechtbanken tot vóór de invoering van het Eenheidsstatuut in 2014 als een redelijke opzeggingstermijn beschouwden, zeg maar artificial intelligence avant la lettre.

De innovatie met de chatbot bestaat erin om op een intelligente, laagdrempelige manier de bedrijven te informeren rond specifieke vragen en modaliteiten van de ontslagregeling. “We merkten dat veel bedrijven worstelen met vragen omtrent ontslag. Via onze website www.opzegging.be kunnen bedrijven reeds terecht voor informatie rond beëindiging van arbeidsovereenkomsten. Deze website is reeds gekend bij een groot HR publiek omwille van de ontslagcalculator die toelaat om opzeggingstermijnen en opzeggingsvergoedingen te berekenen. Vanaf vandaag gaan we ook hier nog een stapje verder en zal een intelligente chatbot ervoor zorgen dat ook specifiekere vragen van onze cliënten op makkelijke en snelle wijze beantwoord zullen worden’’ zegt Olivier Wouters.

Vanaf 11 oktober is de chatbot gratis te raadplegen op de website opzegging.be. Ook deze chatbot
zal continu getraind worden zodat de chatbot specifieke vragen van werkgevers kan beantwoorden.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen