Trends rond telewerk

De pandemie in combinatie met HR-onderzoek hebben ons geleerd dat medewerkers flexibiliteit in telewerk sterk waarderen. Een van de belangrijkste redenen die werknemers nu aanspreken, is of een werkgever een flexibel werkmodel aanbiedt of niet. Een gebrek aan flexibiliteit zal waarschijnlijk leiden tot meer verlies van talent. Maar het kan ook zijn invloed hebben op het vermogen van een bedrijf om een divers personeelsbestand aan te trekken.

Is digital assessment de toekomst?

Wanneer u een nieuwe medewerker aan boord haalt, weet u graag welk vlees u in de kuip hebt. U kunt natuurlijk op uw buikgevoel afgaan, maar alleen een volwaardig assessment kan u de zekerheid geven die u en uw bedrijf verdienen. Door corona en de war for talent is dit echter geen sinecure meer. “We zien dat veel bedrijven overschakelen naar een online assessment, omdat het veilig is en omdat kandidaten zich nog moeilijk een volledige dag kunnen vrijmaken voor een klassiek assessment”, aldus Wim Morbée, Managing Partner bij Fenix Consulting.

Het nieuwe werken: Jouw HR-inspiratie voor 2022

We hebben met z’n allen een bijzondere periode beleefd. Bedrijven stonden voor talloze uitdagingen, maar er vielen ook opportuniteiten te rapen. De coronapandemie heeft onze werkorganisatie voorgoed veranderd, maar hoe die veranderingen eruit zien of eruit kunnen zien, mogen we zélf vormgeven. Dr. Chris Wuytens, managing director bij Acerta Consult, biedt een inspirerende vooruitblik.

Het belang van ventilatie voor een gezonde werkomgeving

Een goede luchtkwaliteit is een belangrijk aspect van een gezonde en aangename werkruimte, maar tegelijk ook het minst zichtbare. Niet verwonderlijk dus dat veel werkgevers er weinig bewust mee bezig zijn en er vaak onvoldoende kennis over hebben. Daarom breekt Jan Van Bouwel een lans voor meer proactiviteit rond goede ventilatie en zet hij je op weg om dat in je eigen organisatie goed aan te pakken.

Hoe zet u met succes een assessment center op?

Een verkeerde aanwerving kan een bedrijf erg duur uitvallen. Om deze valkuil te vermijden, kan u een assessment center inzetten om de beste talenten op te sporen. Wat zijn de voordelen en uitdagingen van het assessment center? PerformanSe, de specialist in het beoordelen van soft skills, legt de beste praktijken uit.

Cafetariaplannen zijn niet de vijand van de Belgische schatkist

Cafetariaplannen zitten al een tijd in het oog van de storm, zowel in politieke kringen als in de media. Dat toonden de hevige reacties op de recente voorstellen van Luminus en Delhaize duidelijk aan. Werkgevers, die het dikwijls echt ter goeder trouw toepassen, lopen op eieren en voelen zich geviseerd. Er wordt gesuggereerd dat cafetariaplannen zowat de nagel aan de doodkist van de sociale zekerheid zouden zijn.

Zelfsturing: Naar een hiërarchie van doelen

Wanneer we het in een organisatiecontext hebben over hiërarchie, gaat het bijna steeds om een hiërarchie van mensen. Bijna per definitie houdt dergelijke hiërarchie in dat medewerkers mínder autonomie hebben. Maar er is ook een ándere hiërarchie die níet in tegenstelling is tot autonomie: de hiërarchie van doeleinden, van purposes.

De rol van HR in volle transitie

Met de ‘hete standjes’ waarmee de bedrijfswereld wordt geconfronteerd rond gezondheid, economie en maatschappij, moeten HR-professionals vandaag verder gaan dan louter 'functionele uitmuntendheid'. Ze moeten nieuwe manieren vinden om waarde toe te voegen aan hun organisaties.

Betrokkenheid: Aandacht doet groeien

De coronacrisis, en de afstand die op die manier ontstond, toonde nogmaals aan hoe belangrijk het is om niet alleen een zakelijke band te hebben met werknemers, maar ook een persoonlijke. Spontane ontmoetingen, georganiseerde events en kleine attenties versterken en verdiepen de relatie die organisaties hebben met hun werknemers, en verhoogt hun tevredenheid, schrijft Lien De Beer.

Discover the real talent in the war for talent

In de laatste fase van deze gezondheidscrisis lijkt de mobiliteit op de arbeidsmarkt terug te keren. Meer mensen willen het komende jaar van job veranderen, en werkgevers gaan op zoek naar extra werknemers. Hoe vermijdt u als recruiter daarbij foute aanwervingen? Een bijdrage van Melany Payoux, onderzoeksingenieur bij PerformanSe.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen