< Terug naar overzicht

Zet de notificaties op uw smartphone uit na de werkuren

Ruben Cambier, doctoraatsstudent en assistent bij de vakgroep Werk, Organisatie en Samenleving van de faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent, onderzoekt de impact van telepressure op het welzijn en prestaties van medewerkers. Conclusie: toch beter de werkfoon uitzetten buiten de werktijd.

Ruben Cambier: “Mobiele technologie heeft de manier waarop we communiceren op de werkplek en daarbuiten drastisch veranderd. Smartphones en andere mobiele toestellen zorgen ervoor dat medewerkers 24/7 verbonden kunnen zijn met hun werk. Te pas en te onpas krijgen we notificaties van inkomende berichten. Vanwege de permanente bereikbaarheid ontstaan ook nieuwe verwachtingen over hoe snel een e-mail of chatbericht wordt beantwoord. Dat kan tot telepressure leiden, beter bekend als de interne druk om snel te reageren op asynchrone communicatie zoals e-mails en berichten. Het omvat twee componenten: de drang om snel te reageren op inkomende berichten en de preoccupatie met het bericht. Zo kunnen sommigen zich bijvoorbeeld pas concentreren op hun andere taken als ze het bericht beantwoord hebben.”

Wat zijn de belangrijkste bevindingen? Ruben Cambier: “Een analyse van het e-mailverkeer van 55 medewerkers aan de hand van zogenaamde logging data toont dat medewerkers met een hoge telepressure meer of frequenter e-mails beantwoorden dan medewerkers met een lage. Daarbij is uiteraard rekening gehouden met hoeveel e-mails iemand ontvangt. Toch beantwoorden medewerkers met een hoge telepressure hun e-mails niet sneller dan medewerkers met een lage. Meer zelfs, iedereen of toch bijna iedereen reageert relatief snel op een inkomende e-mail. Zo werd bijna de helft van de e-mails binnen het uur beantwoord. Dat druist in tegen vroeger onderzoek dat aantoont dat medewerkers met een hoge telepressure niet alleen meer e-mails beantwoorden, maar dat ook sneller doen. Een van de mogelijke verklaringen hiervoor is dat die vroegere onderzoeken meestal gebaseerd zijn op zelfrapportering, wat de meting subjectief maakt.”

Is telepressure nefast voor het welzijn en de gezondheid van medewerkers? Ruben Cambier: “Tegen onze verwachtingen in, vonden we geen directe link tussen telepressure en psychologisch loskoppelen van het werk of het kunnen loslaten van het werk in zijn vrije tijd. We vonden wel een indirect effect via gedrag: medewerkers met een hoge telepressure grijpen ook buiten de werkuren vaker naar hun smartphone en beantwoorden werk-gerelateerde e-mails. Telepressure op zich is met andere woorden niet de boosdoener, maar wel als die drang omgezet wordt in gedrag, dan loopt het mis en ervaren medewerkers een lager psychologisch loskoppelen van het werk. Terwijl dat toch een belangrijke voorspeller is van burn-out.”


Lees het volledige verhaal in HR Square

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de app en de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.

Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen