< Terug naar overzicht

Werknemers en de werkwereld na corona: tips voor personeelsmanagers

Een internationale enquête onder 8.000 actieve werknemers uit acht landen vestigt de aandacht op vier bekommernissen: werkzekerheid, hybride werken, solidariteit en vaardigheden. Het zijn (blijven) vier belangrijke pistes om te bewandelen bij het aantrekken en behouden van werknemers.

Werkzekerheid

Liefst 93 procent van de respondenten zegt dat de coronacrisis hun persoonlijke en professionele leven heeft beïnvloed. In deze context van onzekerheid blijft naast gezondheid, inzetbaarheid de grootste zorg van werknemers over de hele wereld: 91 procent wil gewoon zijn baan behouden nadat de crisis voorbij is, terwijl 89 procent tijdens deze periode zijn vaardigheden wil verbeteren om zijn job te beschermen.

Hybride werkmodel

Geen meerderheid, maar toch 43 procent van de respondenten is van mening dat de crisis het einde markeert van fulltime werk op kantoor met een werkrooster van 9 tot 17 uur. Het hybride werkmodel, dat de voordelen van face-to-face werk en telewerken combineert, vestigt zich als het model van de toekomst. Volgens de enquête is kantoorwerk populair omdat het voor een betere scheiding tussen werk en privé zorgt, sociale banden onderhoudt en betere samenwerking mogelijk maakt. Aan de andere kant waarderen respondenten bij thuiswerken vooral dat ze geen vervoer meer hoeven te nemen, de flexibele werktijden en de tijdwinst ten behoeve van hun familie en dierbaren. De oplossing ligt dus in het midden en bedrijven zullen aan deze verwachtingen moeten voldoen door een geïndividualiseerd personeelsbeleid te voeren, dat ook rekening houdt met de specifieke behoeften van elke generatie. Dit is absoluut noodzakelijk, want acht op tien werkenden streven naar een beter evenwicht tussen werk en privé. Dit hybride werkmodel is een bron van ongelijkheid op de arbeidsmarkt omdat veel werknemers geen toegang hebben tot deze mogelijkheid vanwege de aard van hun werk of de sector waarin ze actief zijn.

Solidariteit

De crisis heeft de ‘nieuwe helden’ van de werkende wereld voor het voetlicht gebracht: werknemers die essentiële taken uitvoeren, weinig gewaardeerd worden of vaak geen erkenning krijgen, vooral qua salaris. Niet minder dan 76 procent van de respondenten is van mening dat degenen die essentiële jobs vervullen beter moeten worden betaald. Concreet: 51 procent vindt dat ze tijdens de gezondheidscrisis meer zouden moeten verdienen en na deze crisis terug zouden moeten keren naar hun basissalaris, terwijl 25 procent vindt dat ze tijdens en na de crisis meer zouden moeten verdienen.

Vaardigheden

Tijdens de evolutie van de pandemie blijven beroepen veranderen en vindt er een herverdeling van middelen op de arbeidsmarkt plaats. Groeiende rollen met betrekking tot digitale transformatie, IT – in het bijzonder cyberveiligheid, data-analyse, software- of applicatie-ontwikkeling – bij online handel en logistiek. Ook voor alle beroepen op het gebied van welzijn en zorg zal de vraag blijven toenemen.
Horeca en evenementen, de traditionele verkoop en administratie, onderhoud en toerisme, zullen daarentegen snelheid verliezen. Het is echter nog te vroeg om de plaats en vorm in te schatten die deze beroepen zullen vinden in het postcorona-tijdperk. Nog een zeer belangrijke trend: persoonlijke en menselijke vaardigheden winnen aan belang in een wereld die nog complexer is geworden. Onder de sleutelwoorden die recruiters en HR-professionals willen vinden in cv's (en in het gedrag van hun personeel), vindt men in volgorde: communicatie, prioriteiten stellen, aanpassingsvermogen, initiatief nemen, maar ook integriteit, empathie, coaching of veerkracht. Deze vaardigheden moeten nog meer aanwezig zijn bij al degenen die management- en leiderschapsrollen bekleden.

Bron: ManpowerGroup

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen