< Terug naar overzicht

"We willen managers zo dicht mogelijk bij klanten en medewerkers krijgen"

Schneider Electric experimenteert al acht jaar met het zogenaamde ‘multi-hubmodel’. Leden van het hoger management werken niet langer allemaal vanuit Frankrijk, maar zitten over de hele wereld verspreid. Chief HR Officer Olivier Blum, die sinds 2013 vanuit Hongkong opereert en onlangs in Frankrijk de titel HR-directeur van het jaar in de wacht sleepte, legt uit waarom dit model uitstekend past bij de veranderende arbeidsmarkt.

Zoals de meeste grote CAC40-bedrijven heeft Schneider Electric de voorbije decennia de productie dichter bij zijn markten gebracht. In die zogenaamde nieuwe economieën verricht de multinational intussen ook een deel van zijn onderzoek en ontwikkeling. "We zijn van oordeel dat van alle wereldwijde bedrijven, de meest lokaal verankerde het sterkst zullen presteren”, vertrouwt Olivier Blum, Chief HR Officer, ons toe. “Daarom hebben we beslist het hoger management over de drie grote hubs - Parijs, Boston en Hongkong – te verspreiden. Het was niet langer zinvol alle activiteiten te laten aansturen door één managementteam in Rueil-Malmaison, nabij Parijs. Door dichter bij de markt te zitten, zijn we beter in staat de lokale, subtiele nuances te kennen en te begrijpen.”

Een ambitieuze ‘People Vision’

De omzet van de groep is zeer gelijkmatig verdeeld over drie regio's: West-Europa (27 procent), Noord-Amerika (28 procent) en Azië-Stille Oceaan (29 procent). Acht jaar geleden verhuisden de CEO, de HR-directeur en de strategisch directeur naar Hongkong. Ook de andere leden van het zestienkoppige managementteam gingen verspreid over de drie regio's werken: in Boston, Frankfurt, Dubai, Los Angeles, Barcelona... "De aanpak is daarna uitgebreid naar de drie hiërarchische niveaus onder de CEO", vervolgt Olivier Blum. "Deze niveaus tellen samen een duizendtal managers, van wie ongeveer de helft een intrinsiek internationale functie heeft. Bedoeling is dat er op termijn 500 managers volgens dit multi-hubmodel werken."
Dat die aanpak loont, tonen de cijfers van de groep. Schneider Electric boekte in 2018 een recordwinst van 2,3 miljard euro, een stijging van 9 procent. "Uiteraard hebben we deze resultaten niet uitsluitend aan de originele manier van bedrijfsvoering te danken. Toch heeft ze er zeker wel toe bijgedragen, net als de uitwerking van een ambitieuze ‘People Vision’.

"We hebben het nadrukkelijk over People Vision, niet over HR Vision", preciseert Olivier Blum. "Een HR-functie die aan HR doet alleen maar voor HR? Geen sprake van! De HR-teams zijn geïntegreerd en gericht op de bedrijfsactiviteiten. Op hun beurt zijn de bedrijfsleiders nauw betrokken bij de People-aspecten. Er is samenwerking nodig voor de transformatie, waarbij een voorbeeldfunctie is weggelegd voor het sterke partnerschap tussen de CEO en de HR-directeur."

Hoe gaat het concreet in zijn werk? Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.

Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen