< Terug naar overzicht

Waardering medewerkers (bis): minder bij thuiswerkers en dat is dom

Een Britse enquête bij meer dan 1.000 thuiswerkers reveleerde dat 8 procent van de respondenten de voorbije tijd meer waardering kreeg, 72 procent ongeveer evenveel en 20 procent minder. Terwijl 55 procent van de respondenten stelde dat zij bereid waren meer uren te kloppen. Dat moet anders en beter.

People Management vroeg enkele academische experten naar commentaar bij de bevindingen.

Volgens John Moriarty (Queen’s University Belfast) wijzen de resultaten naar het belang van informele interactie op de fysieke werkplek. Daar is er plaats voor persoonlijke bedankjes en aanmoedigingen. Zelfs als het management eraan denkt het personeel te bedanken, dan nog komt dit onpersoonlijk over als het gebeurt via e-mail of video (eventueel met veel deelnemers).

Gemma Dale (Liverpool Business School) voegt daaraan toe dat veel werknemers – en zeker die in de ‘frontlijn’ – heel hard hebben gewerkt (en nog). In deze context is het van doorslaggevend belang om erkenning en waardering te geven in functie van engagement en motivatie. Zij suggereert onder meer verhalen over de inspanningen te delen als erkenning voor de prestaties.

Heejung Chung (University of Kent) wijst dan weer naar presenteïsme of aanwezigheid als criterium voor appreciatie. Fysieke zichtbaarheid is dominant in veel bedrijven, als het gaat over waardering, maar ook – zoals we in de vorige editie van deze nieuwsbrief al meldden – voor bonussen en promoties, de materiële waardering van de waardering. Chung raadt HR Managers aan om de cultuur en het verhaal te veranderen van een appreciatie van aantal uren aanwezigheid, naar andere manieren van evaluatie voor prestaties en betrokkenheid.

Bron: peoplemanagement.co.uk

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen