< Terug naar overzicht

Veerle Verspille (MEDIAGENIX). “Transformatie als mix van planning en flexibiliteit”

'Een existentiële transformatie', zo noemt Veerle Verspille wat er gaande is bij MEDIAGENIX. Ze licht toe welke veranderingen er plaatsvinden en hoe de organisatie die zo vlot mogelijk laat verlopen. Niet met een gedetailleerd veranderingsplan, wel met veel co-creatie en betrokkenheid.

“We stellen de eigen strategie, die tot het succes van vandaag heeft geleid, in vraag om zo een nieuwe weg in te slaan en klaar te zijn voor de snel veranderende markt”, zo steekt Veerle Verspille, Chief of Staff, van wal. Het Belgische bedrijf levert wereldwijd software aan televisiezenders. Die software laat de zenders toe om de films, series, reclameboodschappen en alle andere media-inhoud tot bij de kijkers te krijgen. De onderneming begon ooit als spin-off van de VUB, toen planning nog op millimeterpapier werd uitgetekend.

MEDIAGENIX is groot geworden dankzij een zeer klantgerichte aanpak, met een product dat altijd bij de klant ter plekke werd geïnstalleerd, alle toeters en bellen op maat. Die aanpak werd onhoudbaar: door de groei van de onderneming en de continue verrijking van het product met nieuwe functionaliteit werd het beheer van de software bijzonder moeilijk. Nieuwe medewerkers hadden het erg moeilijk om alles te leren over het product. Maar ook voor de klanten was de situatie verre van ideaal: zij moesten immers langer wachten op een upgrade. Dus gaat de oude aanpak op de schop ten voordele van een modulaire oplossing in de cloud.

Hybride aanpak

Veerle Verspille beklemtoont de hybride veranderaanpak die de onderneming hanteerde voor deze existentiële transformatie: “We combineerden een projectmatige planning met veel openheid om te voelen wat er tijdens de transitie gebeurt met de organisatie en de mensen die er werken. Daarmee moet je ook aan de slag kunnen gaan. Je moet continu piloten lanceren, daaruit leren en pas dan de volgende stap zetten.”

In een organisatie waar alles herdacht wordt, is het belangrijk een duidelijke missie en visie te hebben die goed doordacht en coherent is, vervolgt ze. De missie is de klanten in staat stellen te groeien in het steeds veranderende medialandschap, door innovatieve oplossingen aan te bieden. “De missie is van cruciaal belang in een organisatie waar zo veel gebeurt, waar continu nieuwe mensen starten en je te horen krijgt dat wat vroeger voor het succes van de organisatie zorgde, dit niet langer zal doen in de toekomst, dat we moeten veranderen... Onze CEO grijpt daar tijdens vergaderingen en infomomenten heel vaak naar terug”, zegt Verspille.

“Op een bepaald moment kwamen medewerkers me vertellen dat ze zich niet meer zo goed voelden, omdat 'plots de klant niet meer zo belangrijk was'. Dat heeft me doen inzien dat we heel veel aandacht moesten besteden aan de boodschap dat die interne focus er net is om de klant beter te bedienen. De interne projecten zijn gelinkt aan onze missie en visie, aan de kern van de organisatie. De klant verandert en dus moeten wij mee evolueren om zijn doelstellingen waar te maken.”

Om medewerkers in beweging te krijgen, is er één verandervisie, maar die krijgt wel twee benaderingen. Aan de ene kant hanteert de Chief Technical Officer een extern perspectief: hij kijkt waar de onderneming heen moet ten behoeve van de klanten, hoe het businessmodel er in de toekomst moet uitzien. Aan de andere kant is er het verhaal vanuit de onderneming zelf, verteld door een van de oprichters van het bedrijf. Die benadrukt veel meer dat de verandering nodig is omwille van interne spanningen, zoals de complexiteit van de software upgrades en de moeilijke kennisoverdracht. De essentie is dezelfde – verandering is nodig – maar het perspectief verschilt. Precies de combinatie, zo zegt Veerle Verspille, is erg krachtig.

De visie wordt vertaald naar een aantal leidende principes voor het veranderprogramma. Zij vormen de handvatten voor alle medewerkers, die richting bieden als ze voor een dilemma staan.
Voor de omzetting in de praktijk, zijn co-creatie en passende tools van groot belang.

Lees het volledige verhaal (van de hand van Timothy Vermeir) in het tijdschrift HR Square, online of op onze app.
Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de app en de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.
Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen