Advertisement
< Terug naar overzicht

Veel bedrijven communicatief niet voorbereid op coronacrisis

Een op drie van een staal grote bedrijven in ons land had geen crisiscommunicatieplan toen corona uitbrak, waardoor ze onvoldoende voorbereid waren om efficiënt te communiceren. Driekwart van de bedrijven zal het extra online aanbod dat ze creëerden - zoals webinars en online trainingen - ook na corona behouden. En vier op tien grote bedrijven wil na deze crisis meer investeren in interne communicatie, want die heeft de relatie met de medewerkers verbeterd.

Zowel werknemers, als klanten, leveranciers en de publieke opinie verwachten van bedrijven een snelle en feilloze dialoog, zeker in crisistijd. Een opgave waar een belangrijk deel van de grote Belgische bedrijven niet op voorbereid was bij het uitbreken van de coronacrisis. Dat blijkt uit de peiling van Bepublic Group, die de pr-bureaus Bepublic, Bereal en Befirm huisvest, uitvoerden bij 100 van de grootste bedrijven in ons land, in samenwerking met Indiville. Meer dan een derde (36 procent) van de bevraagde ondernemingen had geen communicatieplan op de plank liggen om een grote crisis aan te pakken.

Maar ook de bedrijven die wel een plan hadden, waren niet noodzakelijk optimaal voorbereid om te communiceren bij een crisis. Slechts de helft van hen (53 procent) had zijn draaiboek in de laatste zes maanden nog een grondige update gegeven. Iets meer dan de helft (55 procent) oefende het afgelopen halfjaar het plan in met de betrokken medewerkers. En opmerkelijk: een op twintig ondernemingen die wel een plan hadden, moest het stellen met een verouderde versie, omdat het nooit echt bijgewerkt werd. Zo’n 11 procent van de ondernemingen gaf bij de peiling toe dat het de verschillende crisisscenario’s nooit heeft ingeoefend met de medewerkers.

Nieuwe kanalen

Al even opvallend is dat heel wat grote bedrijven tijdens de coronacrisis nieuwe online communicatiekanalen ontwikkelden of hun bestaande online kanalen intensiever gingen gebruiken. 36 procent organiseerde zo voor het eerst (extra) online trainingen voor zijn medewerkers of klanten en 34 procent bood (extra) webinars aan. Nog eens meer dan een vijfde (22 procent) dreef de frequentie van zijn online nieuwsbrieven op en een op vijf (20 procent) lanceerde meer blogs en vlogs.

Driekwart van de bevraagde bedrijven (77 procent) zal al deze extra kanalen ook post-corona blijven inzetten. Ze zien dat deze inspanningen hun online zichtbaarheid heeft verbeterd (34 procent) of dat ze er soms zelfs nieuwe klanten door aangetrokken hebben (7 procent).
Bovendien geven vier op tien bedrijven aan na corona ook meer te willen communiceren via sociale media. Ze merken dat als ze die goed uitbouwen, ze daar in crisistijd van kunnen profiteren door in alle transparantie het gesprek met hun publiek aan te gaan.

Meer intern communiceren

Vier op tien respondenten zeggen in de toekomst meer intern te willen communiceren. Bedrijfsleiders merken dat de extra dialoog die ze tijdens de crisis met het personeel zijn aangegaan meteen z’n vruchten afwerpt: bijna zes op tien (58 procent) rapporteren een betere relatie met hun medewerkers.
Het valt trouwens op hoe snel bedrijven met hun medewerkers hebben gecommuniceerd over de coronacrisis. Vier op zes (39 procent) communiceerden al voor 1 maart, toen het virus vooral in het buitenland woedde.

De peiling gebeurde telefonisch bij 105 communicatieverantwoordelijken van grote bedrijven tussen 30 maart 2020 en 22 april 2020. Voor de 14 belangrijkste sectoren in het Belgisch economische landschap, werden telkens de marktleiders per sector bevraagd.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen