< Terug naar overzicht

Toch terug naar het ‘oude normaal’? Let op voor ‘cultuurterugslag’!

Terug naar kantoor? Er zijn tekenen dat in sommige bedrijven het ‘oude werken’ opnieuw zijn intrede doet. De pas ontdekte cultuur van agility, samenwerking, snelle reactie, empathie, vertrouwen, kan verzwakken. Hoe pakt u dat aan? Moet u misschien cultuurantropoloog worden?

Het was Josh Bersin, een vooraanstaande Amerikaanse onderzoeker en consultant, die ons op deze piste bracht. Bersin capteerde in verscheidene bedrijven de terugkeer van bureaucratie, de toename van het aantal vergaderingen, het weer oppikken van ‘controle’, het ‘aligneren’ van teams (minder autonomie, meer normen). Het delen van kennis en informatie, samenwerking en zelfs face to face-communicatie zouden erop achteruitgaan.

“Managers en werknemers trekken zich terug in hun oude gewoonten”, aldus Bersin. “Ze wachten tot iemand hen vertelt wat ze moeten doen, ze spenderen meer aan stafmeetings, nemen eindeloze rapporten door en vertragen de zaken voor iedereen. Het is nog geen kritieke situatie, maar het probleem is reëel.”

Maar de goeroe zou er geen zijn als hij geen advies voor u had. Ziehier.

1. Leiders moeten hun nieuwe rollen aanvaarden.

Meer luisteren, geduld oefenen, bescheiden zijn, erop vertrouwen dat de mensen de juiste dingen doen in onzekere situaties: dat zijn lessen die ook HR de voorbije periode heeft geleerd. Al dan niet van moeten.
De verrijzenis van ‘macht op basis van positie’ moet verhinderd worden. Leiderschap op basis van versterken, afstemmen en ondersteunen van medewerkers moet versterkt worden. HR moet ertoe bijdragen door het beloningssysteem van de managers aan te passen aan de nieuwe situatie.

2. Teams moeten nadenken over wat zij geleerd hebben.

Laat ze de tijd nemen om na te denken over wat ze ten goede en ten kwade hebben ervaren, over wat behouden en weggegooid moet worden. Schrijf het resultaat van de oefening neer en deel het met de andere teams.

3. HR moet in de cultuurantropologie.

Het is tijd ‘om de dieren te bestuderen’ en te observeren, te reflecteren over en neer te schrijven wat er is gebeurd. Wees ook nieuwsgierig naar uzelf. Het volgend jaar zal een observatie met open geest van uw bedrijf bijzonder belangrijk worden.

Bron: joshbersin.com

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen