Sollicitatieprocedure verloopt steeds vaker digitaal (sneller, goedkoper en efficiënter)
Om een traineeship te krijgen bij Unilever, moeten studenten niet alleen goed voor de dag komen in een video-interview, maar ook slagen voor enkele online-games. Alleen het eindgesprek verloopt momenteel niet digitaal.
Voordelen
Het levensmiddelenconcern heeft besloten om enkel nog digitaal te werven om aan te sluiten bij de belevingswereld van jonge mensen, en om minder tijd en geld kwijt te zijn. Waar voorheen een sollicitatieprocedure vier maanden in beslag nam, zijn ze nu in twee weken klaar.
Bovendien worden vooroordelen van recruiters richting kandidaten weggenomen. Momenteel is de digitale procedure alleen voor jongeren, maar dat zal op termijn veranderen.
Drempel maakt eerste schifting
Niet alleen Unilever zet online-middelen in. Zeker om nieuwe verkopers te vinden, zetten bijvoorbeeld Hunkemöller, Hema en Ikea ook al video-sollicitaties in. Een goede ontwikkeling: het levert niet zozeer de beste sollicitant op, maar wel de beste kandidaat. Doordat het een drempel opwerpt, krijg je enkel sollicitanten die echt geïnteresseerd zijn.
Bron: HR Praktijk.nl