< Terug naar overzicht

Sneller overstappen naar elektrische bedrijfswagens, maar kostenplaatje is blinde vlek

Vier op de tien kmo’s met bedrijfswagens willen die vloot vóór 2026 volledig elektrisch maken. Een kwart van de kmo’s begint volgend jaar al met de installatie van laadpalen op het werk. Wel nog een grote hinderpaal voor heel wat kleine en middelgrote ondernemingen: het kostenplaatje van de omslag naar een groene mobiliteit.

Vanaf 2026 zullen bedrijven alleen nog elektrische bedrijfswagens kunnen aftrekken van hun belastingen. De hervorming die de federale regering eerder dit jaar doorvoerde moet het Belgische wagenpark vergroenen. Voor de grote ondernemingen lijkt dat haalbaarder dan voor kleinere, maar toch wachten ook kmo’s niet om hun vloot bedrijfswagens te elektrificeren. Zo blijkt uit een studie bij 560 kmo’s door HR-dienstenbedrijf Acerta en werkgeversorganisaties ETION en VKW Limburg.

Vier op de tien kleine en middelgrote bedrijven (39 procent) met een bedrijfswagenpark verwachten dat tegen 2026 al hun bedrijfswagens emissievrij zullen zijn. Vooral in 2025 (9procent) en 2026 (22 procent) zullen ze de grootste inspanningen leveren. Voor 57 procent van de kmo’s is een volledig elektrische vloot tegen 2026 niet haalbaar. De overige 4 procent van de kmo’s verwacht tegen 2026 geen bedrijfswagens meer te hebben.

Laadpalen…

De eerste stap voor de kmo’s in de elektrificatie van hun vloot: laadpalen installeren. Een kwart van de kmo’s (26 procent) zal in de loop van 2022 al beginnen met de installatie van laadpalen op het werk. Nog eens 5 procent zal er na volgend jaar mee starten. Vier op de tien zeggen dan weer dat er nog geen plannen zijn om laadpalen aan het bedrijfsgebouw te plaatsen.

Een andere hefboom voor een duurzame mobiliteit, is het mobiliteitsbudget, dat vanaf 1 januari 2022 uitgebreid wordt. Maar of dat de kmo’s een duw in de rug zal geven, blijft de vraag: 53 procent van de bevraagde kmo’s kent de toepassingsvoorwaarden niet.

De fiets lijkt daarentegen wel al helemaal ingeburgerd, met of zonder mobiliteitsbudget. Een derde (33 procent) van de kmo’s biedt de fiets al aan, nog eens 17 procent is van plan dat binnenkort te doen.

…en hinderpalen

Tot slot nog een hinderpaal voor kmo’s om resoluut een groene mobiliteit te stimuleren: het kostenplaatje van alle mobiliteitsmaatregelen blijft een blinde vlek. 83 procent van de kleine en middelgrote ondernemingen heeft vandaag geen idee heeft wat de nieuwe maatregelen rond bedrijfswagens en het mobiliteitsbudget hen zullen kosten.

Zelf ook plannen om uw mobiliteitsbeleid te vergroenen? Nood aan extra informatie en inspiratie? Op 27 januari organiseert HR Square een seminarie ‘Een nieuwe kijk op mobiliteit’ in Brussel. Alle info en inlichtingen.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen