< Terug naar overzicht

Sinds corona worstelen werknemers met werk-privébalans

Nood breekt wet tijdens de coronacrisis en heel wat werknemers werken harder dan voor de pandemie. Dat had duidelijk gevolgen voor hun balans tussen werk en privé. Wie meer uren heeft gewerkt dan normaal is opvallend minder tevreden over de balans tussen werk en gezin, dan de werknemers waarbij niets veranderde aan hun werkritme. Opvallend, een minder strikte afbakening tussen werk en privé is de sleutel tot een beter evenwicht.

Bijna de helft van de Belgen (41 procent) werkte tijdens de coronacrisis harder én meer uren. En dat liet sporen na op hun werk-privébalans. Zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met prof. dr. Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Wie meer uren heeft gewerkt dan normaal (35 procent) is opvallend minder tevreden over de balans tussen werk en gezin, dan de werknemers waarbij niets veranderde aan hun werkritme (52 procent).

Waken over evenwicht loont

Algemeen vindt bijna de helft van de werknemers een goed evenwicht tussen werk en privé (43 procent). Dat is een goede zaak, want werknemers die hierover tevreden zijn, blijken productiever (67 procent vs. 27 procent), meer tevreden over hun werk (65 procent vs. 14 procent) en jobinhoud (64 procent vs. 23 procent) dan hun collega’s bij wie dat niet het geval is. Ze scoren ook significant beter op motivatie (62 procent vs. 17 procent), werkplezier (62 procent vs. 12 procent) en geluk (61 procent vs. 14 procent).

Anja Van den Broeck (KU Leuven)
" “Een goed werk-privé-evenwicht is niet alleen belangrijk voor de werknemer maar ook voor de werkgevers. Een goede balans heeft immers een positieve impact op retentie.” © GF

Voor één op de vijf werknemers blijft een goede balans tussen zijn persoonlijk en professioneel leven echter een heikel punt dat meer aandacht verdient van de werkgevers. “Een goed werk-privé-evenwicht is niet alleen belangrijk voor de werknemer maar ook voor de werkgevers. Een goede balans heeft immers een positieve impact op retentie. Werknemers waarbij de verhouding tussen hun persoonlijk en professioneel leven niet goed zit, staan vaker open voor een nieuwe job bij een andere werkgever (33 procent) dan werknemers die er wel tevreden over zijn (22 procent). Waken over dat evenwicht loont”, zegt professor Anja Van den Broeck.

Overlap geeft meer werkplezier

Verrassend genoeg blijkt net een minder strikte afbakening tussen job en gezin de sleutel tot een beter evenwicht tussen die twee. Werk en privé overlappen sterk bij één op de vijf werknemers. Meer dan de helft (54 procent) houdt echter nog vast aan een strakke scheiding tussen het persoonlijk en professioneel leven.

Werknemers bij wie de grens tussen werk en privé vervaagde, geven opvallend vaker aan productief (57 procent) te zijn en meer tevreden over hun jobinhoud (55 procent) dan hun collega’s die de twee strikt gescheiden houden (43 procent en 36 procent). Daarnaast zijn ze ook opvallend gemotiveerder (53 vs. 33 procent), ervaren ze meer werkplezier (50 procent vs. 33 procent) en zijn ze gelukkiger (47 procent vs. 36 procent).

Manager als coach

De bal voor een beter evenwicht tussen werk en privé ligt niet enkel in het kamp van de werknemers, ook werkgevers hebben hier een invloed op. Zo zijn werknemers met een coachende leidinggevende die hen vertrouwt (82 procent), bekommerd is om hun welzijn (66 procent) en die structuur geeft in de taken (44 procent), meer tevreden met hun work-life balance dan werknemers wiens baas dat niet doet (respectievelijk 6 procent, 15 procent en 25 procent).

Ook managers die hun medewerkers hybride laten werken, zowel thuis als op kantoor, en die onderhandelen over de aard van het werk, hebben een positief effect op het evenwicht werk-privé. Op die manier hebben werknemers meer flexibiliteit over hun werkuren. Zij die hybride werken zijn dan ook meer tevreden over hun work-life balance (50 procent) dan werknemers die altijd op kantoor werken (40 procent). Daarnaast geeft 25 procent van de werknemers die tevreden zijn over hun evenwicht werk-privé ook aan dat hun werkgevers open staat voor dialoog over de persoonlijke voorkeuren en mogelijkheden.

Opgepast: addertje

Maar er zit een addertje onder het gras! Werknemers die thuis vaak overwerken zijn veel minder tevreden over hun werk-privébalans (15 procent) dan hun collega’s die dat op kantoor doen (32 procent). Bovendien zijn werknemers die thuis na de werkuren doorwerken, doorgaans vaker actief op zoek naar een nieuwe job (32 procent) dan de overwerkers op kantoor (18 procent). Het is dan ook goed dat werknemers vaker op kantoor overwerken (28 procent) dan thuis (19 procent).

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen