< Terug naar overzicht

Opleiding & ontwikkeling bij Delhaize: “Nieuwe medewerkers voelen zich zekerder”

Supermarktketen Delhaize dokterde een nieuw opleidingstraject voor beginnende medewerkers uit. Daarvoor richtte het twee logistieke scholen en zestien leerwinkels in.

“Tijdens vergaderingen vraag ik dikwijls aan de collega's: ‘Waarom zitten wij hier?’ ‘Het antwoord is eenvoudig’, zeg ik dan. ‘Omdat we meer bloemkolen willen verkopen.’ Om dat te bereiken, leg ik mijn collega’s uit dat we voor onze klanten en onze medewerkers magie moeten creëren. Het is aan HR om daarin het voortouw nemen.” Aan het woord is Illya Van Den Borre. Hij werkt sinds november 2018 bij Delhaize als Senior Vice President Human Resources & Corporate Affairs. Vanuit die hoedanigheid zette hij een nieuw opleidingstraject voor startende winkel- en logistieke medewerkers op de rails.

 

Foto: Hendrik De Schrijver

Logistieke school en opleidingswinkels

Voor de logistieke basisopleiding richtte Delhaize twee opleidingscentra op, in Zellik en Ninove. “Daar leren we de medewerkers – ook de studenten – eerst en vooral hoe ze op een veilige manier kunnen werken. Daarna staan we stil bij ergonomie, werken met rollend materieel, voice picking… Alle aandachtspunten komen ter sprake”, legt Van den Borre uit. “In de toekomst willen we nog meer gespecialiseerde opleidingen aanbieden, opdat medewerkers hun technische vaardigheden verder zouden kunnen aanscherpen. Medewerkers kunnen er nu bijvoorbeeld al met een reach truck leren rijden.”

De nieuwelingen krijgen op de logistieke school les van ervaren collega’s, zogenaamde expert-trainers. Maar ook de teamleaders en de managers van het distributiecentrum spelen tijdens de eerste maanden een belangrijke rol.
Een gelijkaardig traject is er voor de winkelmedewerkers. Voor zij in hun ‘eigen’ winkel aan de slag gaan, werken ze eerst enkele dagen in een opleidingswinkel mee. Van den Borre: “Verspreid over het gehele land zijn er zestien winkels met extra begeleiders en trainers die nieuwe medewerkers ondersteuning bieden en hen de veiligheidsregels aanleren. Klanten merken daar niets van. In die opleidingswinkels volgen we een ‘blended approach’, volgens het 70-20-10-principe.”

Volgens Illya Van den Borre is de aanpak professioneler, meer gestructureerd en systematischer dan voorheen.

Lees het volledige verhaal in het tijdschrift HR Square, online of op onze app.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de app en de website met het archief en geniet u van stevige prijsreducties op de HR Square Seminaries, de HR Square Masterclass, de HR Square Conference en andere evenementen.

Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be/nl/word-lid of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen