< Terug naar overzicht

Onzekerheid sluit medewerkers op in gouden kooi

Ruim een derde van de medewerkers zegt in hun organisatie in een gouden kooi te zitten. Het ontbreekt hen aan motivatie, engagement en betrokkenheid voor de job. Toch durven ze de stap naar een andere baan niet te zetten. Bovendien functioneren ze ook niet optimaal. Affectieve betrokkenheid is de remedie om het engagement van medewerkers te verhogen.

Bijna de helft van de werknemers (40 procent) geeft aan dat ze vastgeroest zijn aan hun huidige job omdat ze weinig andere opties zien of vrezen problemen te krijgen als ze hun huidige organisatie zouden verlaten. 64 procent geeft toe dat veranderen van job te veel onzekerheid met zich meebrengt. Zo blijkt uit onderzoek in opdracht van HR-dienstverlener Tempo-Team in samenwerking met professor Anja Van den Broeck, arbeidsmotivatie-expert aan de KU Leuven. Voor 43 procent heeft ook de trouw aan hun werkgever een belangrijke impact op hun immobiliteit.

Daarentegen, werknemers die optimaal functioneren zich niet gevangen voelen in een gouden kooi bruisen van motivatie en geluk waardoor ze goed in hun vel zitten en geen reden hebben om een andere job te zoeken. Bovendien zijn deze optimisten ook productiever en meer geëngageerd voor hun job en hebben ze ook een betere band met hun collega’s en leidinggevenden.

Affectieve betrokkenheid

Om werknemers met de juiste motivatie aan je te binden, is het belangrijk om in te zetten op affectieve betrokkenheid. Optimaal functionerende werknemers scoren hoog op affectieve betrokkenheid (70 procent) en voelen zich duidelijk niet gevangen in een gouden kooi (78 procent). Ze hebben een hogere motivatie, identificeren zich met de waarden en normen van het bedrijf en voelen zichzelf er ook helemaal thuis. Toch blijkt nog vaak dat een sterke emotionele band tussen medewerkers en de organisatie ontbreekt. Zo geeft 76 procent van de nieuwe werknemers aan dat het management geen tijd spendeert met hen en dat men aan zijn lot overgelaten wordt (16 procent). Werkgevers zetten vaak ook onvoldoende in op het betrekken van nieuwkomers bij de groep (37 procent) en het voorzien van opleidingen (23 procent).

“Het is zonde van tijd en middelen om aan de ene kant schaars talent te rekruteren en intussen het potentieel van de bestaande werknemers niet volledig te benutten. Daarom is het belangrijk dat zowel op vlak van HR als organisatieniveau inspanningen geleverd worden om werknemers te binden en houden”, zegt professor. dr. Anja Van den Broeck. “Werknemers moeten zich door hun organisatie gesteund voelen of althans die perceptie hebben. Daarnaast is het ook van belang dat de waarden van de werknemers in lijn liggen met die van de werkgever en dat deze altijd zijn beloftes nakomt. Tenslotte spelen ook de intrinsieke waarden, zoals het creëren van goede relaties, en de reputatie van het bedrijf een belangrijke rol om werknemers affectief te betrekken bij het bedrijf.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen