< Terug naar overzicht

Nudging leidt tot gedragsverandering, maar is geen wondermiddel

Nudges kunnen het gedrag van consumenten of werknemers wel degelijk beïnvloeden. Dat bevestigt een recent experiment van de Vrije Universiteit Brussel. Om verandering op grote schaal en lange termijn te realiseren, is een meer activerende aanpak nodig.


Om te achterhalen hoeveel en welke stimuli het sterkst tot gedragsverandering leiden, zette VUB-onderzoeker Tom Deliens een grootschalig experiment op in het universiteitsrestaurant van de campus in Etterbeek. Daar komen dagelijks duizend studenten en personeelsleden hun middagmaal verorberen.

Aan het dessertbuffet verschenen week na week nieuwe stimuli die bezoekers ertoe moesten aanzetten voor fruit in plaats van ijs, pudding of cake te kiezen. Deliens hing een poster van de vernieuwde voedingsdriehoek op, voorzag groene hartvormige labels met een glimlach en plaatste boodschappen die de voedingswaarde van fruit benadrukten tegenover de ongezonde alternatieven.

Stijging fruitverkoop

Het resultaat? De studenten en personeelsleden kozen het vaakst voor een stuk fruit als nagerecht wanneer er twee nudges (de voedingsdriehoek én de groene hartvormige labels) bij het buffet stonden. Op lange termijn bleek de combinatie van vier verschillende nudges het meest effectief. Bij een of drie stimuli stelden de onderzoekers geen significante stijging van de fruitverkoop vast.

Uit een rondvraag onder 550 restaurantbezoekers bleek dat 66 procent de nudges had opgemerkt. De voedingsdriehoek trok de meeste aandacht (54%), gevolgd door de boodschappen die aangaven welk percentage bezoekers al voor fruit had gekozen (23%). Minder dan een vijfde van wie de nudges opmerkte, zag het hartje of andere boodschappen staan. Opvallend, slechts 3 procent van de bevraagden gaf aan het gedrag te hebben aangepast onder invloed van de nudges.

Effect op lange termijn

“Dit onderzoek bevestigt dat we via nudging het gedrag van mensen kunnen beïnvloeden”, besluit Deliens. “Maar het succes hangt ook af van het soort stimuli en de frequentie waarmee die gegeven worden. Dat de twee stimuli met kleurtjes de fruitverkoop het meest vergroten, komt wellicht omdat we groen associëren met iets ‘goed’ of ‘gaan’, zoals bij een verkeerslicht, en rood met ‘slecht’ of ‘stop’. Bovendien is het effect van nudging veel beperkter dan dat van agressievere technieken, zoals een prijsverlaging. Uit eerder wetenschappelijk onderzoek waarbij we de kostprijs van ongezonde voeding verhoogden en van gezonde voeding verlaagden, stelden we bij veel meer consumenten een gedragsverandering vast. Nudging combineren met een actievere aanpak kan dus zeker nuttig zijn om gedragsverandering op grotere schaal en langere termijn te bekomen.”

Bron: VUB

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen