< Terug naar overzicht

Minder romantiek op de werkvloer

Een op tien werknemers flirtte al op het werk of werd verliefd op een collega. Een romantische relatie op de werkvloer moet kunnen, zegt bijna zeven op tien werknemers. Maar dan wel bij voorkeur met een collega en niet met een leidinggevende of werkgever.

Een tiende van de Belgische werknemers flirtte al of was verliefd op een collega. Zeven procent deelde al minstens een keer de lakens met een collega, terwijl zes procent al kuste of een relatie had met iemand van op het werk. Naar aanleiding van Valentijnsdag peilde HR-dienstverlener Tempo-Team bij 2050 werkende Belgen naar hun ervaringen met romantiek op de werkvloer, hoever ze al zijn gegaan en hun houding ter zake.

De percentages dit jaar liggen beduidend lager dan enkele jaren geleden. In 2016 gaf bijna een kwart van de werknemers toe al eens gevoelens te hebben gehad voor een collega. Een vijfde had ook al geflirt of gekust met een andere medewerker.

Opmerkelijk is dat leidinggevenden en werkgevers tot twee keer zo vaak signaleren dat ze intieme contacten hadden met collega’s en dat de liefde hun pad kruiste op het werk.

Niet met baas

Een relatie tussen twee collega’s moet kunnen volgens 68 procent van de werknemers-respondenten en 40 procent heeft er geen probleem mee als hun leidinggevende een relatie heeft met een ondergeschikte.

Werkgevers zijn minder begripvol: iets meer dan de helft (55 procent) vindt dat relaties tussen collega’s kunnen en 36 procent zien geen probleem in een relatie tussen een werknemer en een leidinggevende. Al vindt de helft van de werknemers en werkgevers dat verliefdheid onder collega’s vooral voor problemen zorgt.

Zelf een relatie aanknopen met een collega of leidinggevende vinden de respondenten weinig waarschijnlijk: slechts 22 procent van de bevraagde werknemers zegt open te staan voor een relatie met een collega. Amper 8 procent zou een relatie met de baas aangaan.

#MeToo

Het aantal bedrijven met een beleid ten aanzien van relaties op het werk en/of een vertrouwenspersoon, is de voorbije jaren sterk gestegen. Om onduidelijkheden te vermijden en een kader te hebben bij conflicten, hebben vier op tien bedrijven een beleid hierover. Daarnaast hebben twee derde van de werkgevers een vertrouwenspersoon aangesteld waarbij werknemers terecht kunnen met vragen. Dat is duidelijk meer dan in 2016: toen had een kwart van de bedrijven een gedragscode en vier op tien een vertrouwenspersoon.

Vooral grote ondernemingen treffen dergelijke maatregelen: 85 procent van de grote bedrijven investeert hierin, tegenover 47 procent van de kmo’s. Ondanks de toenemende omkadering weet bijna de helft van de werknemers echter niet of zijn werkgever een relatie tussen collega’s toelaat of niet.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen