< Terug naar overzicht

Medewerkers betalen om... te vertrekken

De war for talent woedt volop, en wat doet accountantskantoor Vandelanotte? Nieuwe, pas aangeworven medewerkers een premie geven als ze na één, twee of drie maanden het bedrijf alwer verlaten. Zijn ze helemaal gek geworden? Of is dit een zeer slimme zet?

Je bent één, twee of drie maanden in dienst, en merkt dat je nieuwe job toch niet is wat je ervan had verwacht. Bij Vandelanotte kan je dan vertrekken én een premie opstrijken van tot wel 7.500 euro. De tevredenheidsgarantie voor nieuwe medewerkers lijkt misschien erg gewaagd, maar volgens CEO Nikolas Vandelanotte wel een beredeneerde gok.

Nieuwe werknemers die geen klik voelen, kunnen toch rekenen op een vertrekpremie. Als ze na één maand vertrekken, krijgen ze een premie van 2.500 euro uitbetaald. Na twee maanden komt daar nog eens 2.500 euro bij, na drie maanden kunnen ze rekenen op een premie van 7.500 euro. Op het einde van elke maand volgt een evaluatie. Beslist de nieuwe medewerker na de eerste drie maanden om bij Vandelanotte te blijven, dan krijgt zijn/haar team een budget van 2.500 euro om een leuk en inspirerend teamevent in elkaar te steken. De voorwaarden zijn dat de nieuwe medewerkers van een andere werkgever moeten komen en minimum twee jaar ervaring moeten hebben.

“Als onze eigen klanten met dit idee zouden afkomen, zouden we hen als accountants waarschijnlijk gek verklaren”, erkent CEO Nikolas Vandelanotte. “Het is een financieel risico, maar we durven het aan omdat het een berekend risico is. Uit een grote, anonieme enquête bij onze werknemers geeft de meerderheid aan dat er ‘niets’ is dat hen kan overtuigen om bij Vandelanotte weg te gaan. Onder het motto van ‘De 5.000 euro die je hier nooit verdient’, willen we toekomstige medewerkers een duidelijk signaal geven: als je bij ons komt werken, zijn we er vrij zeker van dat je voor geen geld ter wereld nog weg wil.”

Hij vergelijkt het initiatief - Amazon deed overigens een aantal jaren geleden iets gelijkaardigs - met een tevredenheidsgarantie op producten: ben je niet tevreden over de job, dan krijg je je geld terug. “Dat durf je ook alleen maar beloven als je rotsvast gelooft in de kwaliteit van je producten. Wel, wij geloven rotsvast in ons personeelsbeleid en onze bedrijfscultuur.”

In het bijzonder wil de organisatie met deze tevredenheidsgarantie mensen aantrekken voor wie de stap naar Vandelanotte risicovoller is, zoals mensen die van sector wisselen. “Deze actie lijkt misschien gewaagd, maar ze past eigenlijk perfect binnen ons beleid”, legt Nikolas Vandelanotte uit. “We investeren minstens even fors in retentie dan in rekrutering. Het heeft geen zin om mensen door de voordeur binnen te halen als ze meteen weer verdwijnen door de achterdeur. Die snelle vertrekkers kosten je bedrijf veel geld en ze wegen op de sfeer. We willen onze medewerkers lang aan ons binden. Daarom besteden we heel veel aandacht aan een positieve werkomgeving, met flexibele uurroosters, met veel opleidingsmogelijkheden, met persoonlijke loopbaanbegeleiding om binnen onze onderneming verder te groeien. Die inspanningen lonen, geven onze medewerkers zelf aan. Daar putten we het vertrouwen uit om deze sprong te wagen.”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen