< Terug naar overzicht

Marijke Verbruggen (KU Leuven) en Kathelijne Verboomen (Acerta). “Een schok kan zaken in beweging brengen”

Vragen over evaluaties en wat de impact is van de coronacrisis, over verloning en waarop u die liefst zou baseren, over de toekomst van thuiswerk in uw organisatie, over de krapte op de arbeidsmarkt, over... In samenwerking met HR Square vroegen de experten van Acerta en KU Leuven u de kleren van het lijf. Met twee van die experten gaan we in alle resultaten op zoek naar een rode draad. Timothy Vermeir

Dat deze coronacrisis een aantal evoluties in een stroomversnelling brengt en hier en daar zelfs voor een fundamentele verschuiving zal zorgen: daarover lijkt iedereen het eens. Maar welke evoluties dat dan wel mogen zijn en waarheen die verschuiving ons zal brengen, is minder duidelijk. Net om daarop een duidelijker zicht te krijgen, lanceerden Acerta en KU Leuven een gezamenlijk onderzoek. Met steun van HR Square en de leden die de enquête invulden, peilden ze naar intenties en verzuchtingen bij HR-verantwoordelijken. Professor Marijke Verbruggen van KU Leuven en Kathelijne Verboomen, die bij Acerta Consult aan het hoofd staat van het Kenniscentrum, nemen even afstand van de cijfers en trachten door de bomen het bos weer te zien. Beginnen doen we bij ‘evaluaties’, iets waarvan 15 procent van de werkgevers stelden dat ze in 2020 niet zouden plaatsvinden.

Kathelijne Verboomen: “Wat me doorheen de crisis opviel, was dat de visies op HR-processen, onder meer op de evaluaties, wat heen en weer zijn gegaan. In augustus hoorde ik voor het eerst mensen zeggen dat ze zouden afzien van de evaluatiegesprekken. ‘Waarom al die HR-franjes, het is al heel zwaar geweest’, klonk het. Nochtans denk ik dat medewerkers absoluut nood hebben aan waardering en een evaluatie gaat ook over waardering. Je toont respect door de tijd te nemen om met iemand samen te zitten en doorheen het jaar te gaan. Het moment met de leidinggevende is belangrijk.”

Marijke Verbruggen: “Deze crisis toonde ook dat mensen soms wat begeleiding nodig hebben. Het was niet voor iedereen gemakkelijk, bijvoorbeeld, om volledige autonomie te krijgen. Dus was er nood aan opvolging en feedback op korte termijn. Ook vanuit academisch onderzoek weten we dat korter op de bal spelen effectiever is. De afstand maakte dat moeilijker, maar het besef dat dit belangrijk is, nam door de huidige situatie toe.
De vraag naar hoe we evaluatie in de toekomst zullen invullen, is erg moeilijk. Een organisatie moet zoeken naar wat voor haar belangrijk is. Als je nood hebt aan tussentijdse snelle feedback, is dat één ding, maar anderzijds hebben mensen ook wel eens de nood om terug te kijken en waardering te krijgen.”

De autonomie die met thuiswerk gepaard gaat, zette ‘sturen op output’ weer hoog op de agenda. Dat heeft ook een invloed op de manier waarop we feedback kunnen geven: eigenlijk gaat het immers over feedback over de output, omdat het proces dat ertoe leidt onder de radar blijft.

Marijke Verbruggen: “In de enge zin is het inderdaad zo dat je bepaalde doelstellingen afspreekt, en op het einde kijkt of de persoon die realiseerde. Maar de tussentijdse feedback is vaak ook nodig om het vertrouwen te voeden. Door onderling af te stemming en even te horen wat wel en niet goed loopt, bouw je het vertrouwen op dat de kern vormt van autonoom werken.
Telewerk moet niet met alleen outputcontrole gepaard gaan, maar wel met vertrouwen. Uitsluitend naar output kijken is te eng. De kern is autonomie en vertrouwen, bereikbaar zijn als leidinggevende, want alles zelf doen is niet zo evident.”

Waar iedereen het over eens lijkt te zijn, is dat deze crisis – en dan in het bijzonder de lockdown – telewerk onafwendbaar heeft gemaakt.

Kathelijne Verboomen: “Ik merk dat ook: we moesten gewoon. Heel veel mensen beseften ineens dat ze niet voor alles op kantoor moeten zijn. Andersom leerden we ook dat het enorm waardevol is om op kantoor te kunnen zijn.
We keren niet terug naar het oude systeem, maar zullen wel nog aanzienlijk wat tijd op kantoor werken. Belangrijk is dat dit niet voor iedereen hetzelfde is: sommigen hunkeren er bijvoorbeeld naar om minstens drie dagen naar kantoor te komen. Telewerk heeft voordelen – geen woon-werkverkeer, betere work-life balance… – maar voor wie alleen woont is dit een periode die snel voorbij mag.”

Marijke Verbruggen: “Tegelijk was ik verrast dat niet alle organisaties met telewerk willen doorgaan. Ongeveer een derde van de werknemers die tijdens corona wel mochten telewerken, zal dat na de crisis niet meer mogen. Dat zijn deels jobs waarvoor het moeilijk is om te telewerken. Toch zijn er ook organisaties die tijdens de lockdown wel thuiswerk hebben ingevoerd, maar dat zullen terugschroeven. Je zou denken dat iedereen nu heeft gemerkt dat het lukt en dat er in het verleden misschien te veel wantrouwen is geweest. Niettemin zijn er die zeggen dat ze thuiswerk niet zien als deel van de toekomst voor hun bedrijf...
Uit onderzoek weten we ook nog dat de impact nadeliger wordt naarmate mensen het gevoel krijgen dat de werkgever hen verplicht. Dat geldt overigens in twee richtgingen: als je communiceert dat medewerkers minstens drie dagen moeten thuis werken, dan is dat ook een druk. Communicatie bepaalt hoe de werknemer de maatregel zal interpreteren en dat bepaalt mee de effecten.”

Lees het volledige interview in HR Square 203 van maart of online. Als lid van HR Square ontvangt u het tweemaandelijkse tijdschrift en de bijzondere ledennieuwsbrief, met allerlei extra’s. Bovendien neemt u of een collega gratis deel aan een van de minstens zes HR Square online seminaries en geniet u van een sterke korting op de ‘gewone’ seminaries, masterclasses en congressen. Kijk snel op www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen