< Terug naar overzicht

Jonge professionals verwachten nieuwe mindset van werkgevers, maar die is er nog niet in de praktijk

Hoger opgeleide jonge professionals willen aan job crafting doen, ze willen hun eigen job vormgeven. Dat blijkt uit onderzoek van het Career Center van de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool (KdG). Het KdG Career Center enquêteerde 1.500 van de (bijna) afstuderende studenten Management & IT en meer dan 20.000 bedrijven.

Wat zoekt een pas afgestudeerde jonge professional in een werkgever? Hoe trekt een werkgever die jonge professional aan en hoe houdt hij hem of haar aan boord? Vaststelling: de meeste bedrijven zien het belang in van een specifiek HR-beleid voor jonge professionals (67 procent). Toch gaat slechts 14 procent hier actief mee aan de slag.
De initiatieven die bedrijven nemen in de onboarding en begeleiding van jonge professionals zijn vaak van de oude stempel. Het gaat in de meeste gevallen over een generiek aanbod opleidingen (74 procent), het takenpakket meedelen (72 procent) en de bedrijfswaarden verduidelijken (69 procent). Dat zijn eenrichtingsinitiatieven van werkgever naar werknemer.

In dialoog de behoeften of verwachtingen van de jonge professional toetsen en afstemmen komt veel minder aan bod, terwijl deze dialoog nu net is wat de jongeren zoeken in een job. Ze willen aan job crafting doen, meebeslissen over hun jobinhoud en suggesties geven over de invulling van hun takenpakket (88 procent), ruimte krijgen om nieuwe ideeën aan te brengen (87 procent), maar ook zicht hebben op hun groeipad en dit mee vormgeven (80 procent). “Een stem hebben in het bepalen van de eigen groei staat centraal. De onboarding en retentie van deze jonge professionals vraagt dus een nieuwe mindset van werkgevers”, zegt Leen Christiaens, hoofd van het KdG Career Center.

Het goede nieuws is dat 67 procent van de ondervraagde werkgevers aangeeft dat ze wel degelijk het belang inzien van een specifiek HR-beleid voor deze groep. Toch heeft maar 14 procent een beleid voor jonge professionals. Minder dan de helft (48 procent) beweert gerichte initiatieven te nemen om hen aan boord te houden.

Hoewel 93 procent van de bedrijven het belangrijk vindt de noden en verwachtingen van jonge professionals goed te kennen, zegt 72 procent dat ze het niet eenvoudig vinden om dit ook in beeld te brengen.

Een andere opvallende vaststelling is dat jonge professionals steeds minder de voorkeur geven aan een vast contract in loonverband (70 procent). Steeds vaker kiezen ze voor een statuut als zelfstandige, freelancer of ondernemer of een combinatie van beide. De bedrijven daarentegen geven quasi unaniem (91 procent) de voorkeur aan het traditionele aanbod van een vast contract in loonverband.

Bron: KdG Career Center

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen