< Terug naar overzicht

Johan Van Looy (CEO INNOCOM): “Een directie die alles beslist, maakt het bedrijf zeer kwetsbaar”

Niet de directie, maar de medewerkers zelf nemen bij INNOCOM het beheer van de onderneming in handen. CEO Johan Van Looy kruipt in een zeer dienende rol en hakt pas knopen door als het echt niet anders kan. In de aanloop naar de ‘HR Square Conference Hiërarchie en autonomie: een valse tegenstelling?’ gaan we op bezoek bij de onderneming waar de baas zegt dat iedereen er CEO is.

Tekst: Timothy Vermeir
Foto: Hendrik De Schrijver

INNOCOM is eind jaren 1990 opgericht om bedrijven onafhankelijk te kunnen adviseren en
ondersteunen op het vlak van alle nieuwe digitale mogelijkheden die toen ontstonden. Terwijl de onderneming in de begindagen vooral technische oplossingen uitwerkte voor klanten, verschoof de focus na verloop van tijd naar veel meer strategisch advies. INNOCOM werkt van in het begin samen met alle academische instellingen van dit land en mag ook een door de overheid geaccrediteerde masteropleiding inrichten rond een van haar kerncompetenties, Enterprise Architecture.

Huidig CEO Johan Van Looy kwam in 2001 aan boord als enterprise architect. Hij werkte tot 2013 als consultant bij klanten. Vier jaar later gaf de oprichter zijn mandaat door aan Van Looy.
Hij zette Johan Van Looy een diepgaande transformatie van INNOCOM op de rails. Hij wilde
weg van de traditionele hiërarchische structuur waar medewerkers afwachtend naar de directie
keken voor alle beslissingen, om te evolueren naar een veel meer fluïde organisatie met
medewerkers die zich in communities organiseren om het beleid van onderuit vorm te geven. Hoe kwam hij ertoe om de organisatie op die manier te heroriënteren?

Johan Van Looy: “Grotendeels uit mijn eigen ervaring, omdat ik het jammer vond dat we mensen rekruteerden voor van hun leiderschapscapaciteiten, hun intelligentie, hun collaboratieve eigenschappen, om er dan vervolgens voor onze interne werking eigenlijk niet veel mee te doen."

Johan Van Looy (INNOCOM)
“We zoeken naar wat best fluïde blijft om ons voldoende beweeglijkheid te geven, en welk deel van de organisatie we iets vaster moeten verankeren zodat het houvast en zekerheid biedt.”
© Hendrik De Schrijver

De interne werking omvat voor ons vier domeinen. Er zijn onze klanten en de interacties en de zorg daarrond. Ten tweede zijn er de eigen mensen: rekruteren, managen, coachen. Er is onze kennis over bedrijfsarchitectuur, business agility en het aanpakken van complexe transformaties die we bij onze klanten gebruiken en alles wat we daar opbouwen. En ten slotte is er de hele support-organisatie die al de rest ondersteunt.

Eigenlijk besliste de directie hier aan deze tafel over alles wat we in die vier domeinen ondernamen. Dat maakte ons kwetsbaar natuurlijk: als business development alleen in handen van de partners is en er gaat een van de vier partners weg, dan ben je een vierde van je capability kwijt. Tegelijk bood die klassieke werkwijze geen manier om met de halve ambities van sommige consultants om te gaan. Sommigen waren ook wel geïnteresseerd om ook wat business development te doen, maar daar was niet echt een groeipad voor. De vraag was hoe we meer gebruik konden maken van de kennis, kunde en ambitie van onze medewerkers om het bedrijf zelf ook mee te helpen managen.


“We hebben consultants laten gaan die zeer goed waren en zeer tevreden klanten hadden omdat ze hun kennis niet wilden delen.”

Wat we hier doen, past bij deze tijd: welke services en producten je op een gegeven moment aanbiedt, is niet meer het belangrijkste. Wat telt, is het vermogen om de juiste services en de juiste producten op de juiste moment – als eerste – te kunnen ontwikkelen en aanbieden. Dat is de echte capability die je hebt als onderneming. Iemand kan je product stelen, iemand kan je service nabootsen, maar het vermogen om de juiste dingen te doen op het juiste moment, dat behoud je. Dat is waar je in moet investeren.”

Hoe pakken INNOCOM en Johan Van Looy het precies aan en met welke resultaten?

Lees het in het tijdschrift HR Square. Als lid van HR Square ontvangt u het tweemaandelijkse tijdschrift en de bijzondere ledennieuwsbrief, met allerlei extra’s. Bovendien neemt u of een collega gratis deel aan een van de minstens zes HR Square online seminaries en geniet u van een sterke korting op de ‘gewone’ seminaries, masterclasses en congressen.

Kijk snel op www.hrsquare.be of contacteer Pascale Lenaers, pascale.lenaers@hrsquare.be, 0471 85 70 42.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen