< Terug naar overzicht

Groene voornemens bij werknemers en werkgevers overtuigen niet

Duurzaamheid bepaalt steeds meer het werkgeversimago. Werknemers en werkgevers maken bovendien groene voornemens. Beide willen inspanningen leveren en zo bijdragen in de strijd tegen de klimaatverandering. Al zijn er wel grenzen aan hun goede voornemens. Overstappen op groene alternatieven voor de auto zien werkgevers en werknemers minder zitten. Eigenlijk hebben de goede voornemens – we weten trouwens wat daarmee vaak gebeurt – weinig meer om het lijf dan wat goede huisvaders en -moeders al decennia geleden op het hart drukten.

Driekwart van de Belgische werknemers wil op het werk bijdragen tot een meer leefbare wereld. Meer dan de helft (53 procent) wil op korte termijn op het werk acties ondernemen om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Dit leren we uit een enquête van HR-dienstverlener Tempo-Team. Die bereidheid ligt bij Franstalige werknemers (63 procent) hoger dan bij Vlaamse (47 procent).

Het meest geciteerde goede voornemen is het doven van de lichten bij het verlaten van een ruimte (70 procent), minder papier verbruiken (68 procxent), minder water verspillen (63 procent), de ramen sluiten als de verwarming aanstaat (62 procent) en herbruikbare brooddozen en drinkbussen gebruiken (60 procent). Nou moe, dat is indrukwekkend!

Het enthousiasme om mobiliteitsgewoontes te ‘vergroenen’ is echter kleiner: een kwart van de werknemers is bereid te carpoolen en slechts 18 procent wil zijn bedrijfswagen ruilen voor het openbaar vervoer of de fiets. Als het er echt op aankomt enige moeite te doen…

Verantwoordelijkheid van werkgever

Nog zoiets. Acht op tien werknemers vinden dat de overheid bedrijven moet verplichten om zoveel mogelijk milieuvriendelijke mobiliteitsoplossingen aan te bieden. Ze zijn onder meer voorstander van een verplichte fietsvergoeding. Zes op tien zijn voor het verplicht invoeren van cash-for-car en het mobiliteitsbudget.
Meer dan acht op tien vinden dat het de taak is van bedrijven om zo ecologisch mogelijk te werken en klimaatvriendelijkheid te promoten bij hun medewerkers. Vier op tien werknemers geloven dat hun bedrijf meer kan doen voor het klimaat.

Dat valt niet in dovemansoren: drie op vier werkgevers plannen meer te doen voor het klimaat dan in 2019, door bijvoorbeeld afvalsortering aan te moedigen, in herbruikbaar servies te voorzien en zuiniger elektriciteits- en watergebruik te stimuleren. Bijna negen op tien werkgevers zeggen het belangrijk te vinden om mee te werken aan een beter leefmilieu en klimaat. Voor een derde van de werkgevers is klimaat een van hun voornaamste doelstellingen voor 2020.
Dat loont ook. Uit de enquête blijkt immers dat voldoende investeren in duurzaamheid de aantrekkelijkheid van de werkgever een boost geeft. Zes op tien werknemers beweren liefst voor een bedrijf te werken dat aandacht heeft voor het milieu.

Mochten werknemers vandaag voor een andere werkgever kiezen, dan neemt een derde de duurzaamheidsinspanningen van dat bedrijf mee in overweging. Dat is bijna drie keer meer dan in het verleden: bij de keuze voor de huidige werkgever hield slechts 13 procent daar rekening mee. Hiermee weten we echter niet wat de ‘duurzaamheidsoverweging’ weegt bij de keuze van een job op basis van verschillende factoren.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen