Gelukkige werknemers zijn 13 procent productiever
Callcenter-medewerkers van Brits telecombedrijf BT zijn 13 procent productiever als ze gelukkig zijn. Niet zozeer omdat ze meer uren werken, wel werken ze sneller door meer te bellen per gewerkt uur, meer producten te verkopen en ze houden zich beter aan het voorgestelde werkschema. Dat blijkt uit onderzoek van Jan-Emmanuel De Neve (Saïd Business School, University of Oxford), George Ward (MIT) en Clement Bellet (Erasmus University Rotterdam).
“Er is veel onderzoek naar het verband tussen geluk en productiviteit. Maar we hebben voor het eerst een causaal verband kunnen aantonen aan de hand van een veldexperiment”, zegt professor Jan-Emmanuel De Neve. Callcenter-medewerkers van BT werd gevraagd om wekelijks per mail via een emoticon op een schaal van vijf aan te geven hoe gelukkig ze waren, gaande van zeer ongelukkig tot zeer gelukkig. Het experiment liep zes maanden. Deze informatie werd vervolgens gekoppeld aan aanwezigheid, hoeveel telefoongesprekken tot een verkoop leidden, klantentevredenheid, aantal werkuren en pauzes. Daarnaast verzamelden de onderzoekers ook administratieve bedrijfsdata over de kenmerken van de medewerkers, hun werkschema’s en productiviteit.
Om te verifiëren of er inderdaad een causaal verband bestaat tussen geluk en productiviteit, zochten de onderzoekers een factor die ook een invloed heeft op geluk, maar niets te maken heeft met werkprestatie of persoonlijk leven. Daarom werd nagegaan wat de impact is van lokale weersomstandigheden op het geluksgevoel van werknemers. Opmerkelijk genoeg blijkt er een negatief verband te zijn tussen slechte weersomstandigheden en het geluksgevoel van werknemers. Met andere woorden, hoe slechter het weer, hoe ongelukkiger de werknemers zich voelden en dat had dan weer een negatief effect op hun productiviteit.