< Terug naar overzicht

Flexibiliteit, autonomie en zinvol werk belangrijker dan loon om te motiveren

Werkgevers verwijzen naar zinvol werk, flexibiliteit en autonomie als belangrijkste troeven om medewerkers te motiveren. Daarnaast willen werkgevers hun medewerkers nog meer belonen als ze een opleiding volgen om inzetbaar te blijven. Wat verloning betreft, krijgen de meeste werknemers vooral loon naar werken op basis van hun resultaten en/of anciënniteit.

Bedrijven beseffen steeds vaker dat ze hun werknemers moeten stimuleren om bij te leren. Niet alleen zodat ze competenties verwerven die belangrijk zijn voor de jobs van de toekomst, maar ook om hun motivatie op peil te houden. Zo blijkt uit een bevraging van HR-dienstenbedrijf Acerta, KU Leuven en HR Square bij 230 bedrijfsleiders en HR managers in grote en kleine bedrijven. Vier op de tien bedrijfsleiders willen hun personeel daarom in de toekomst extra (financieel) belonen als ze een opleiding volgen of andere inspanningen leveren om op een of andere manier inzetbaar te blijven in de organisatie. Op dit moment doet nog maar 28 procent van de bedrijfsleiders dat.

Motivatie opkrikken

Opleidingen organiseren is essentieel voor bedrijven om hun werknemers gemotiveerd te houden. Maar de bedrijven beseffen dat ze ook op andere zaken moeten inzetten, blijkt uit de bevraging. Zo geven ze aan dat zinvol werk (84 procent) en flexibiliteit en autonomie (79 procent) de belangrijkste troeven zijn om hun personeel gemotiveerd te houden. Ook de collega’s (70 procent) en de bedrijfscultuur en leidinggevende (67 procent) scoren hoog.

Verloning op basis van anciënniteit onder druk

Nog een opvallende vaststelling uit de bevraging: 47 procent van de bedrijven verlonen hun werknemers nog op basis van het anciënniteitsprincipe. Hoe meer werkjaren op de teller, hoe meer loon. Dat principe wordt steeds vaker in vraag gesteld. Amper 7 procent van de bedrijfsleiders wil de verloning op basis van anciënniteit in de toekomst nog volledig behouden. 68 procent wil oudere werknemers nog extra betalen, maar minder uitgebreid zoals nu. 25,7 procent zweert het anciënniteitsprincipe in de toekomst helemaal af.

Hoe bouwen bedrijven een motiverende bedrijfscultuur op? Zorgen voor een (psychologisch) veilige werkomgeving (81 procent) en het aanmoedigen van initiatief (76 procent) scoren het hoogst. Al beseffen ondernemingen dat ze hun werknemers nog te weinig structuur aanbieden om dat te doen en dat leidinggevenden nog te veel de neiging hebben om de touwtjes zelf in handen te houden.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen