< Terug naar overzicht

Externe maatschappelijke bijdrage leveren? Verbeter eerst en vooral uw eigen bazen.

Bedrijven die een externe maatschappelijke bijdrage willen leveren, moeten paradoxaal genoeg eerst intern hun huiswerk maken. Het verhogen van de jobsatisfactie van hun eigen werknemers zou het belangrijkste punt kunnen zijn om de maatschappelijke doelen te bereiken. Omwille van het verband tussen ‘geluk op het werk’ en algemeen welbevinden, kan het verbeteren van de jobtevredenheid een materieel verschil maken voor 2,1 miljard werknemers. Het zou ook de rendabiliteit en de gezondheid van de onderneming ten goede komen. De ‘bazen’ spelen in dit stuk de eerste viool. Dat poneren twee auteurs uit de McKinsey-stal. Wat bevelen zij aan?

De auteurs halen niet alle maar wel veel mosterd voor hun artikel bij de Belgische ‘gelukseconoom’ en Oxford-professor Jan-Emmanuel De Neve, die ze trouwens expliciet bedanken voor zijn bijdrage. Onderaan vindt u de link naar het volledige artikel. We beperken ons hier tot de aanbevelingen van de auteurs voor managers en organisaties.

Managers en chefs spelen een centrale rol in het verhogen van de jobsatisfactie bij werknemers. Het is klaar als pompwater wat hun prestaties op dit terrein kan verbeteren: wederzijds vertrouwen, aanmoediging, empathie en goede communicatie. Dezelfde fundamentele elementen dus als in alle andere menselijke relaties. Volgens de auteurs werden de positieve effecten van vier praktijken wetenschappelijk bewezen.

  • Empathie, medeleven en kwetsbaarheid.
  • Dankbaarheid.
  • Positieve feedback.
  • Bewustzijn en zorg voor zichzelf.

Hoe simpel het ook lijkt, er is veel werk aan de winkel van managers en chefs. Daarom moeten organisaties die het goed willen doen voor de werktevredenheid en het algemeen welbevinden van hun werknemers – en voor de rendabiliteit en de prestaties van het bedrijf – het enige doen wat ze kunnen: het gedrag van hun leidinggevenden in de goede richting beïnvloeden. De vier tips van de auteurs.

  • Breng begrip en overtuiging over door een sterk veranderingsverhaal, gericht op beter gedrag van de leidinggevenden.
  • Zet rolmodellen in van leidinggevenden die geloven in en zich inzetten voor werknemerswelzijn.
  • Bouw aan de nodige ‘zachte’ vaardigheden en vertrouwen (onder meer, maar niet alleen door training).
  • Installeer formele mechanismen die het juiste gedrag versterken. De voldoening van de werknemers met directe leidinggevenden, bijvoorbeeld, moet opgenomen worden in de prestatie-evaluatie. Anders verandert het nooit.

Het lezenswaardige en goed gefundeerde artikel vindt u op https://www.mckinsey.com/business-functions/organization/our-insights/the-boss-factor-making-the-world-a-better-place-through-workplace-relationships.

Bron: McKinsey Quarterly

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen