< Terug naar overzicht

‘Digitale collega’s’ worden normaal

Robots zullen een steeds groter aandeel vormen van het personeelsbestand. Sterker nog, binnenkort zullen ze zelfs in de meerderheid zijn. Dit wijst op een fundamentele verschuiving in de richting van een verregaande samenwerking tussen mens en machine, zo blijkt uit wereldwijd onderzoek baar de toekomst van werk door onderzoeksbureau IDC.

De impact van softwarerobots op de werkplek wordt steeds groter. “Een groeiend aantal werknemers krijgt het gezelschap van een digitale collega naarmate technologie steeds meer hun werkzaamheden automatiseert”, aldus Holly Muscolino, VP Research, Content and Process Strategies van IDC. “Samenwerking tussen mens en machine is niet langer de toekomst van werk, het is het nieuwe normaal voor iedere goed presterende onderneming.”

Betere beslissingen

Het zijn echter niet alleen alledaagse, repetitieve taken zoals data-invoer waarvoor digitale collega’s de menselijke werknemers zullen bijstaan. Dankzij machine learning die werkt op mensgerichte, kunstmatige intelligentie (AI), zijn robotassistenten ook in staat mensen te helpen betere beslissingen te nemen. In de meeste gevallen is technologie eerder aanvullend op menselijke capaciteiten dan vervangend. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de inzet van technologie voor het evalueren van informatie de komende twee jaar met 28 procent zal groeien en dat tegen die tijd 18 procent van de besluiten wordt genomen door machines. Ook het inzetten van technologie voor het treffen van beslissingen zal de komende twee jaar groeien met 20 procent.

Respondenten zeggen ook voordelen te ervaren van de inzet van content intelligence-technologie in hun digitale transformatiestrategie. Zo ziet meer dan 40 procent van de beslissers een stijging met 40 procent in zowel klanttevredenheid als productiviteit van medewerkers. Ruim een derde van de respondenten zegt dat bedrijven sneller reageren op klanten en op nieuwe product- of omzetkansen en dat er sprake is van verhoogde zichtbaarheid en klantbetrokkenheid.

“De enquête toont aan dat automatisering mensgericht moet zijn en aangevuld met kunstmatige intelligentie", zegt Jupp Stoepetie, de CMO van ABBYY. “Ethisch verantwoorde automatisering draagt bij tot een productievere, gelukkigere toekomst waarin mensen zich concentreren op de echt belangrijke en in creatief opzicht meer aansprekende klussen en op maatschappelijk vlak meer relevante taken. Klanten genieten het voordeel van betere ervaringen en snellere service. Bedrijven die early adopters zijn bij de integratie van content intelligence in hun platformen, zullen hiermee een aanzienlijk concurrentievoordeel behalen.”

Nieuwe uitdagingen

Uit het onderzoeksrapport blijkt bovendien dat medewerkersbetrokkenheid, klantenbetrokkenheid en digitale transformatie de top drie bedrijfsdoelen zijn waarvoor content intelligence een voordeel biedt. De data die worden gegenereerd door content intelligence wordt vooral ingezet voor klantenrelatiebeheer, business intelligence en risicobeheer.

Bovendien biedt de samenwerking tussen mens en machine ook nieuwe uitdagingen. Zo zegt 75 procent van de respondenten dat hun organisatie moeite heeft met het aantrekken van mensen met de juiste digitale vaardigheden. Meer dan 20 procent van de respondenten is van mening dat er binnen de organisatie op dit moment onvoldoende vaardigheden of kennis aanwezig is.

Voor het onderzoek legde IDC vragen voor aan vijfhonderd senior influencers en beslissers van organisaties met meer dan vijfhonderd medewerkers in de VS, Canada, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Australië. ABBYY (Digital IQ voor bedrijven) publiceerde de resultaten in de IDC whitepaper 'Content Intelligence for the Future of Work'.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen