Crisis: het is niet al kommer en kwel
Liefst 97 procent van de ondervraagden vindt dat de coronacrisis ook kansen met zich meebrengt. Het gaat dan vooral over versnelling van digitale transformatie, verbetering van e-commerce, herdefiniëring van functies en invoering van nieuwe bedrijfsmodellen. Toch stipt een kleine helft ook de hindernissen aan: moeilijk bedrijfsklimaat (45 procent), ontoereikende budgetten (44 procent) en/of buitensporige bureaucratie (48 procent).
Het opmerkelijkste resultaat is echter dat een grote meerderheid (76 procent) van de respondenten is blijven rekruteren tijdens de lockdown. Sollicitatiegesprekken via video en verkorte procedures waren en zijn de voornaamste aanpassingen. Of dat altijd wel een goede zaak is voor de kwaliteit van aanwervingen, kan in vraag worden gesteld. Maar dat is een ander verhaal.
Van degenen die op afstand bleven aanwerven, is 91 procent van plan om ook tot eind december voltijds of tijdelijk personeel aan te werven.
Ook nog vermeldenswaard: volgens 86 procent van de respondenten zou hun bedrijf bij toekomstige rekrutering meer openstaan voor werknemers van buiten de eigen branche en voor werken op afstand.
Bron: Robert Half