< Terug naar overzicht

Consumptiecheques: mager beestje

Volgens een analyse binnen de eigen klantenportefeuille van HR-dienstverlener Securex zijn de consumptiecheques helemaal niet populair bij Belgische bedrijven. Slechts 1,05 procent van de bedrijven heeft dergelijke cheques aangeboden aan zijn medewerkers. Een mager beestje: de horeca zal er niet vet van worden.

Van de werknemers die toch een consumptiecheque kregen, is 29 procent arbeider en 70 procent bediende. Consumptiecheques zijn sinds half juli beschikbaar en hebben een maximumwaarde van 300 euro. Het initiatief is een extralegaal en belastingvrij voordeel met de bedoeling om de koopkracht van de Belgen te verhogen. Zo hoopte de overheid de economie te stimuleren, door voor extra inkomsten te zorgen in kleine winkels, de horeca, de sport- en de cultuursector.

Zowel kmo’s (1 procent) als grote ondernemingen (2 procent) zijn moeilijk te overtuigen. Vooral het feit dat bedrijven er momenteel geen extra budget voor hebben, speelt een rol. Zij die hun werknemers toch het bijkomende voordeel boden, gaven hen gemiddeld 213,82 euro.

Daarnaast kan het weinige succes van de consumptiecheques verklaard worden door het gebrek aan informatie (zowel over het bestaan ervan als de praktische aspecten), de toevoeging van een nieuwe aanvraagprocedure bovenop bestaande administratieve procedures, maar ook het relatief geringe aantal handelaren waar de cheques kunnen besteed worden, met name in de horeca.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen