< Terug naar overzicht

Britse Ubers zijn werknemers: hek van de dam?

Het Britse Hooggerechtshof kwalificeerde de medewerkers als werknemers. De meer dan 70.000 Uber-chauffeurs zijn niet langer zelfstandigen die alleen per rit worden betaald. Zo krijgen ze een minimumloon per uur, vakantie en pensioenrechten. Hiermee is waarschijnlijk het hek van de dam voor andere landen. Als het extreem-liberale Verenigd Koninkrijk al de toon zet…

Vanaf vandaag ontvangen de chauffeurs van boven de 25 jaar een minimumloon van 8,72 pond per uur, na aftrek van kosten. Alle chauffeurs krijgen betaalde vakantie op basis van 12,7 procent van het loon, op veertiendaagse basis. Zij stappen automatisch in een pensioenplan met werkgevers- en werknemersbijdrage. Er komt een gratis ziekte- en ongevallenverzekering plus kindergeld. En de werknemers kunnen kiezen waar en wanneer zij rijden.

Op zich lijkt dit peanuts volgens onze normen en dat is het ook wel. Maar het is wel een significante stap. In De Standaard lezen we de volgende duiding: “Uber erkent zijn Britse chauffeurs alleen als ‘workers’, een categorie die onder het Britse arbeidsrecht tussen zelfstandigen en vaste werknemers valt.

In andere Europese landen bestaat die tussencategorie niet en kan Uber zijn zelfstandige chauffeurs alleen opnieuw classificeren als werknemers, met minder flexibele contracten en waarvoor meer sociale bijdragen verschuldigd zijn (zoals onder meer ouderschapsverlof). Nadat het bedrijf in de VS met succes de arbeidswetgeving heeft kunnen bijsturen, lobbyt Uber nu ook op Europees niveau voor een ‘vernieuwing van de bestaande wettelijke kaders’. Daarbij moeten ‘minimumnormen voor zelfstandigen worden gegarandeerd, zonder de flexibiliteit (waarbij chauffeurs zelf kunnen beslissen wanneer ze werken, red.) te verminderen’. De Europese Commissie is alvast begonnen met consultaties over een mogelijke aanpassing van het statuut van platformwerkers.”

“De belangrijke vraag is of de rechten die in de echte wereld worden afgedwongen in overeenstemming zijn met de eisen van de wet?” vervolgt De Standaard. “Volgens critici is dat nog steeds niet het geval. Zo krijgen de chauffeurs alleen het minimumloon als ze een rit uitvoeren en niet als ze wachten op passagiers. Nochtans is die wachttijd goed voor bijna een derde van de uren die chauffeurs achter het stuur doorbrengen, leerde een eerdere studie van de universiteit van Californië (Berkeley). Ook in het arrest van het Hooggerechtshof stond dat de ‘arbeidstijd niet beperkt is tot de periodes waarin ze passagiers vervoeren’, maar dat vonnis sloeg op de situatie in 2016. ‘Uber-chauffeurs zullen nog steeds 40 tot 50 procent minder krijgen dan waar ze recht op hebben’, reageerden James Farrar en Yaseen Aslam, die vijf jaar geleden de initiële rechtszaak tegen Uber hadden aangespannen. ‘Ubers aanbod komt een dag te laat en een dollar tekort.’”

Dat is waar, maar voor het eerst staat de deur open en waarschijnlijk volgen er nog meer vonnissen in dezelfde richting en verder.

Bronnen: personneltoday.com, standaard.be

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen