< Terug naar overzicht

Bilfinger: gericht kennismanagement in functie van bedrijfsstrategie

‘Onderzoek naar de invloed van kennismanagement op de strategische doelstellingen van Bilfinger ROB’, zo luidt de titel van het eindwerk dat Jens De Wael schreef als sluitstuk van zijn masteropleiding HRM aan de Avans+ hogeschool in Nederland. Met zijn masterthesis adviseert de HR-manager – Jens De Wael was bij Bilfinger ROB actief op het moment dat hij zijn master behaalde – de directie van Bilfinger ROB over de ontwikkeling van een beleid dat zorgt voor kennisbehoud en -ontwikkeling.

In België heeft Bilfinger drie ondernemingen, waarvan de medewerkers actief zijn bij (petro)chemische bedrijven, waar ze instaan voor onderhoud en installatie. Het gaat voor 95 procent over technische profielen, van stellingbouwers en asbestverwijderaars tot burgerlijk ingenieurs. Zij werken bij de klanten, vooral in de haven van Antwerpen, maar ook in de Gentse kanaalzone.

Kennis, niet opleiding

Zoals vele andere bedrijven, wordt Bilfinger met een aantal fenomenen geconfronteerd: er zijn medewerkers die de organisatie verlaten en heel wat kennis en kunde meenemen. Dat zijn zowel de oudere werknemers die met pensioen gaan, als jongere die veel sneller dan vroeger elders een nieuwe uitdaging zoeken. Anderzijds stellen de klanten steeds hogere eisen, wat veronderstelt dat medewerkers steeds méér kennis hebben.
“Onze bedrijfsdoelstelling is om de beste dienstverlener te zijn in de chemie en de petrochemie. Wel, dan moet je ervoor zorgen dat de mensen kwaliteit kunnen leveren. We kunnen onze strategische doelstelling pas behalen wanneer er een degelijk beheer van de kennis is.”

We stellen vast dat bedrijven niet goed weten waar ze naartoe willen met kennismanagement. Pas wanneer je weet waar je naartoe gaat, kan je weten welke kennis je nodig hebt. Dan kijk je naar de opleidingen die je al in huis hebt en welke niet. Maar ten derde is het óók belangrijk te kijken welke opleidingen je níet meer nodig hebt. Een organisatie moet zich afvragen wat de mensen moeten kennen en kunnen, en dus welke kennis je wil bewaren en welke niet. Je moet geen (impliciete) kennis laten delen als die kennis niet meer gebruikt wordt.”

Leercultuur

Zijn onderzoek bracht Jens De Wael al snel bij de leercultuur in de onderneming. Hoe leergierig zijn de medewerkers? Hoe bereid zijn ze om aan en van elkaar te leren? “Dat zit hier goed: het sterke teamgevoel zorgt ervoor dat medewerkers niet per se hun kennis bij zich willen houden, en het prettig vinden om kennis uit te wisselen. Anderzijds is het belangrijk dat medewerkers ook inzien dat ze er zelf ook beter van worden wanneer ze zich verder ontwikkelen. En dan gaat het zeker niet alleen over hiërarchisch groeien of meer salaris krijgen.”
Een uitdaging is om medewerkers die beschikken over de relevante (expliciete of impliciete) kennis en die ook willen delen, te koppelen aan die collega’s die die kennis willen opdoen.


Lees meer in het tijdschrift HR Square.

Als lid van HR Square ontvangt u niet alleen het tijdschrift, maar hebt u ook toegang tot de website met het gehele archief en u geniet van stevige prijsreducties op tal van hoogst interessante evenementen, ook op de HR Square Seminaries, HR Square Masterclass en HR Square Conference. Hoe wordt u lid? Ga naar www.hrsquare.be of contacteer Stephanie Beernaert, stephanie.beernaert@hrsquare.be, 0471 69 15 90.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen