< Terug naar overzicht

Beter HR kan laaggeschoolde winkelbedienden (en hun werkgevers) helpen

Automatisering en digitalisering heeft een belangrijke impact op zowel het aantal als het profiel van winkelbedienden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buurtsuper.be, de UNIZO-sectororganisatie van zelfstandige voedingsdetailhandel, liet uitvoeren door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Maar liefst een op vier respondenten geeft aan in de toekomst minder van deze werknemers aan te werven. Dat betekent dat er minder tewerkstelling in de sector wordt verwacht. Maar is er ook iets positiefs? Ja, als er meer goed HR komt.

“We verwachten in de sector minder jobs, gezien vandaag 43 procent van de winkelbedienden in zelfstandige supermarkten geen diploma hoger secundair onderwijs heeft”, stelt Luc Ardies, directeur Buurtsuper.be, vast. “De belangrijkste effecten van automatisering en digitalisering zien we bij het profiel van de toekomstige winkelbediende.”

In negatieve zin zal de automatisering zoals kassa’s zonder personeel en automatische bestelsysteme aanleiding zijn tot het schrappen van deze jobs. Luc Ardies: “De buurtsupers blinken uit in hun vers aanbod. Dit is dan ook de voornaamste factor die een positieve impact zal hebben op de tewerkstelling, samen met de sterke profilering rond winkelbeleving. In mindere mate zal het online shoppen ook jobs creëren voor de voorbereiding en afhandeling van bestellingen (pick-up balie, thuislevering). Dit zal echter het banenverlies niet compenseren.”

Niet alleen digitale competenties, maar ook sociale zoals empathie, communicatie en technische skills zullen voortaan tot het competentieprofiel van de winkelbediende moeten behoren. “Strikt uitvoerende jobs zullen verdwijnen, maar laaggeschoolde werknemers blijven zeker groeimogelijkheden hebben in de supermarktsector”, merkt Ardies op. “Deze tendensen noodzaken echter ook een compleet andere HR-aanpak van de werkgevers en leidinggevenden uit de retail.”

Het onderzoek peilde daarom ook naar het profiel van de toekomstige winkelbediende. Werkgevers verwachten een groeiende noodzaak van zeer servicegerichte, klantvriendelijke medewerkersprofielen die ‘mee’ zijn met de technologische evolutie en ook zelf verantwoordelijkheid durven te nemen in de winkel.

Buurtsuper.be meent echter dat het laaggeschoold profiel van winkelbedienden niet noodzakelijk een rem zal zijn op hun groeikansen. De werkgevers hebben
vooral nood aan gemotiveerde en betrokken medewerkers en de aard van het diploma is niet altijd een garantie voor de juiste ingesteldheid van. Zij moeten wel bereid zijn om voortdurend bij te leren en minstens even belangrijk is de bereidheid van hun werkgevers om te investeren in de ontwikkeling van hun werknemers.

Om laaggeschoolde arbeiders en bedienden aan het werk te kunnen houden, zal het de komende jaren noodzakelijk zijn te investeren in een degelijk en future proof HR-beleid. Buurtsuper.be en haar trainingscenter PMO anticiperen deze noodzaak en maken daarom de komende jaren extra middelen vrij om vooral zaakvoerders en leidinggevend personeel te coachen om ervoor te zorgen dat opleidingen plaatsvinden binnen het kader van een toekomstgericht HR-beleid. Human Resources ontwikkelt zich tot Human Development waarbinnen de juiste talenten van medewerkers worden aangetrokken, verder ontwikkeld en verbonden met de gezamenlijke ambitie om in teamverband klanten een leuke winkelervaring aan te bieden. Niet zozeer het diploma maar eerder de attitude van werknemers zal het verschil maken, samen met de leiderscapaciteiten van de zaakvoerder.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen