< Terug naar overzicht

Auto niet kapot te krijgen

Wie in 2020 toch naar het werk trok, deed dat in een op drie gevallen met de fiets, al dan niet in combinatie met een ander vervoermiddel. Een kleine 15 procent gebruikt de fiets altijd. De auto blijft echter onaantastbaar, een op vijf bedienden heeft een bedrijfswagen. Dat is 5,5 procent meer dan in 2019.

Het voorgaande blijkt uit de vijfde editie van de jaarlijkse mobiliteitsbarometer van HR-dienstenbedrijf Acerta bij 40.000 bedrijven. “Corona heeft de fiets een boost gegeven, maar de auto op zijn troon gehouden. Dat laatste hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn, want ook na corona zullen we door het succes van thuiswerk minder kilometers van en naar het werk afleggen”, zegt mobiliteitsexpert Charlotte Thijs van Acerta.

In 2020 maakte de tweewieler, mede dankzij corona, een sprong voorwaarts: exact een op drie werknemers gebruikte de fiets voor het woon-werkverkeer, bijna 15 procent deed het altijd. De fiets is de duidelijke winnaar van de mobiliteitsbarometer van 2020, met een groei van 9,1 procent in vergelijking met vorig jaar.
Een deel van de werknemers gebruikt de tweewieler in combinatie met een ander vervoermiddel. In die combinaties blijft de auto erg populair. In 2020 combineerde 17,2 procent auto en fiets, tegenover 15,0 procent in 2019.

Een op vijf werknemers geniet van een fiscaal voordelige fietsvergoeding per kilometer. Het aantal fietsvergoedingen is op vijf jaar met 60 procent gestegen.

Ondertussen beschikt een vijfde van de bedienden uit de private sector nog steeds over een bedrijfswagen. Dat is er 5,5 procent meer dan in 2019 en een kwart meer in vergelijking met vijf jaar geleden.

Bijna acht op tien woon-werkverplaatsingen in 2020 gebeurden (minstens deels) met de privé- of bedrijfsauto. Mobiliteitsexpert Charlotte Thijs (Acerta Consult) rondt af: “Uiteraard reed de Belg door het vele thuiswerk veel minder kilometers van en naar het werk. Dat thuiswerk zal dit jaar geleidelijk evolueren naar een hybride model van afwisselend wel en niet naar kantoor. Voor vele van die verplaatsingen zullen werknemers nog steeds de wagen blijven nemen, al dan niet in combinatie met de fiets. Dat hoeft op zich niet slecht te zijn. Als we in de toekomst maar twee keer per week naar kantoor rijden in plaats van vijf, vermindert het aantal afgelegde pendelkilometers aanzienlijk. In die zin heeft corona ons autogebruik duurzamer gemaakt. Daarenboven zet de ommekeer naar kleinere, groenere wagens zich ook door. Ik pleit er daarom voor om de bedrijfswagen niet meteen te bannen, maar wel de automatische koppeling aan een bepaalde functie in een bedrijf te herzien. Haal de bedrijfswagen uit het standaard loonpakket en voorzie in een budget waar de werknemer zelf de gewenste invulling aan kan geven.”

Bron: Acerta

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen