< Terug naar overzicht

Amper Belgische werknemers op zoek naar nieuwe werkgever

Minder dan één op de tien Belgische werknemers geeft aan momenteel actief op zoek te zijn naar een andere werkgever. Dit betekent nog niet dat ze effectief van werkgever gaan veranderen. Wie op zoek is naar een nieuwe werkgever, doet dat voornamelijk omwille van de euro’s en de sfeer.

De schaarste op de arbeidsmarkt kan werknemers aanzetten om buiten de bedrijfsmuren te kijken. In ‘A Worker’s Journey’ onderzocht SD Worx de werksituatie bij zo’n 5.000 werknemers in de Europese landen België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De onzekerheid die met de coronacrisis gepaard gaat, houdt werknemers niet tegen om uit te kijken naar opportuniteiten bij andere bedrijven, maar ook binnen het eigen bedrijf.

Jobmobiliteit intern en extern

Meer dan één op drie kijkt ook intern naar een andere job. Ongeveer één op tien Belgen (10,9 procent) zegt actief binnen het eigen bedrijf uit te kijken; ruim een vijfde (21,8 procent) doet dat passief. Onze actieve zoektocht naar interne jobmobiliteit ligt een stuk lager dan het internationale gemiddelde. In Duitsland en Frankrijk liggen deze cijfers het hoogst met respectievelijk 16,8 procent en 16,1 procent.

Een kwart van de bevraagden kijkt uit naar een andere werkgever. Al wil dat niet zeggen dat ze allemaal actief op zoek zijn naar een andere werkgever. Ongeveer een kwart van de Belgen speurt naar vacatures. In België doet 17 procent dat passief door sporadisch de arbeidsmarkt af te tasten zonder echt een stap verder te gaan. Slechts 8,5 procent van de werkende Belgen is echt actief op zoek. België kent zo de laagste verloopintentie: Nederland zit ongeveer op hetzelfde niveau, maar het aandeel van passief geïnteresseerden is daar lager: 13,2 procent bij de noorderburen, 17 procent in ons land.

Het zijn vooral jongeren die de arbeidsmarkt doelgericht afspeuren: in België solliciteert momenteel 24 procent van de 18- tot 24-jarigen en 16 procent van de 25- tot 34-jarigen. Vanaf 35 jaar zakt dit percentage steeds meer onder het gemiddelde van 10 procent en lager.

Loonpakket belangrijkste prioriteit

De studie polste ook naar de voornaamste redenen waarom werknemers een overstap zouden overwegen. Bijna een op de vijf Belgen (18,3 procent) vindt het salaris en extralegale voordelen de belangrijkste factoren om van werkgever te veranderen.

Werknemers denken niet alléén aan de euro’s: voor 17,2 procent van de Belgen is de werksfeer de voornaamste reden om van werk te veranderen. Verder zijn jobinhoud (13,5 procent), werkzekerheid (8,8 procent), afwezigheid van flexibele werkregelingen (6,2 procent) en groeikansen (6,1 procent) redenen die werknemers het vaakst als doorslaggevend argument naar voren schuiven om van werkgever te veranderen.

Echt veranderen?

Hoewel ongeveer een kwart van de werknemers op zijn minst met één oog in de gaten houdt welke opportuniteiten er zich op werkvlak voordoen, vindt maar een derde daarvan het betrekkelijk evident om de stap ook effectief te zetten.

Hier schommelen de verschillen tussen de landen enorm. Vooral Nederlanders denken dat het gemakkelijk is of dat het klimaat gunstig is om ander werk te vinden. Bijna de helft (49 procent) denkt er dat een overstap eenvoudig te maken is. In Duitsland gaat het om 35 procent. In België (29 procent), het Verenigd Koninkrijk (27 procent) en Frankrijk (21 procent) ligt het vertrouwen om ander werk te vinden lager dan het gemiddelde.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen