< Terug naar overzicht

Alternatieve mobiliteit bij rekrutering: het is maar een begin

Uit onderzoek van een HR-dienstverlener bij 300 Belgische werkgevers blijkt dat 61 procent van de leidinggevenden stelt dat een bedrijfswagen een belangrijke factor is bij het vinden van nieuwe werknemers. Hoewel er meer en meer alternatieven zijn, blijft een wagen als deel van het loonpakket nog steeds zeer populair.

Ook al staat het eigenlijke salaris nog steeds centraal, dat is niet het enige dat een loonpakket aantrekkelijk maakt. Extra voordelen worden steeds belangrijker. Vervoer van en naar het werk is een belangrijk onderdeel. Bedrijven zijn actief bezig met het op punt stellen van hun beleid hierrond, zeker omwille van het thuiswerken dat een blijver wordt.

Binnen dat stuk woon-werkverkeer spelen bedrijfswagens een prominente rol: 61 procent van de respondenten stipt dit aan.

Dit wordt ook door de werknemers zelf bevestigd. In een recente poll zegt 70 procent dat een bedrijfswagen een belangrijke tot zeer belangrijke rol speelt in het loonpakket wanneer ze van job zouden veranderen. Bijgevolg verbaast het ook niet dat heel wat managers (28 procent) hun beleid rond bedrijfswagens aan het verbeteren zijn.

Bij het herzien van het bedrijfswagenbeleid staat de vraag wie er nu precies een wagen nodig heeft vaak centraal. De verschillende woon-werk-trajecten bekijken, is een relevante oefening die kan zorgen voor een beleid op maat. Een werknemer die 10 km per dag moet afleggen, verplaatst zich misschien op een andere manier dan iemand die 100 km per dag overbrugt.

Ook het telewerk dat nu ingeburgerd is, heeft een invloed op eventuele aanpassingen: 14 procent van de respondenten laat werknemers die minstens een dag per week naar kantoor komen hun bedrijfswagen behouden, maar wie niet komt moet deze inruilen voor meer loon of een ander mobiliteitsbudget.

Bedrijven zijn daarnaast ook vaak bewust bezig om het woon-werkverkeer klimaatvriendelijker te maken. De opkomst van elektrische wagens biedt hiervoor mogelijkheden. Naar schatting is momenteel ongeveer 7 procent van het wagenpark elektrisch. Een paar jaar geleden was dit nog maar 5 procent. Er is dus al een lichte stijging en die zal dankzij de snelle ontwikkeling van elektrische wagens alleen maar sneller gaan.

Uiteraard zijn er ook heel wat andere mogelijkheden naast de wagen om werknemers van gepast vervoer te voorzien. Openbaar vervoer, fietsen en deelsteps maken deel uit van het aanbod: 37 procent van de respondenten werkt, bijvoorbeeld, aan het verbeteren van het budget voor de aankoop van een (elektrische) fiets. Onder andere op deze manier willen ze de alternatieven voor de auto aantrekkelijker maken en de focus binnen het woon-werkverkeerbeleid verleggen.

Alternatieven voor de bedrijfswagen: er beweegt wel wat, maar er is nog een hele weg af te leggen.

Bron: Robert Half.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen