< Terug naar overzicht

Aantrekkelijk op de arbeidsmarkt? Dit zijn de ingrediënten voor een goede employer brand

Nu een trip naar de supermarkt steeds meer kost, mag het niet verbazen: loon en voordelen blijven het belangrijkste element van een goed werkgeversmerk. Ook werksfeer en werkzekerheid zijn uitermate belangrijk. Achter die gemiddelden gaan echter heel wat nuances schuil. Dat vrouwen hun lat hoger leggen, bijvoorbeeld. En dat locatie een steeds belangrijkere troef wordt.

Wat maakt een bedrijf aantrekkelijk voor (potentiële) werknemers? Het is een uitermate belangrijke vraag in het licht van de krapte en de zelfzekerheid van werknemers vandaag (zie ook het artikel Veel vertrouwen op de arbeidsmarkt). De 22ste editie van het Randstad-onderzoek naar de Employer Brands van de grote Belgische bedrijven biedt nuttige inzichten.

Loon en voordelen (68 procent), werksfeer (62 procent), werkzekerheid (62 procent) en de balans werk-privé (60 procent): dat zijn dé belangrijkste criteria die maken dat een werkgever aantrekkelijk is voor een (potentiële) werknemer.

Vrouwen kieskeuriger

Althans, dat zijn de algemene cijfers die gelden voor de gehele populatie. Achter die gemiddelden schuilen heel wat subgroepen die elk een eigen voorkeur blijken te hebben. Vrouwen blijken in hun keuze voor een werkgever de lat hoger te leggen dan mannen, bijvoorbeeld.

Er zijn slechts twee criteria waar mannen duidelijk hoger scoren dan vrouwen (nieuwste technologieën en financiële gezondheid). Daartegenover zijn er maar liefst negen waar vrouwen meer belang aan hechten waaronder loon en voordelen, werksfeer en balans werk-privé. Daarnaast zijn er vijf waar het verschil nihil of beperkt is waaronder werkzekerheid.

De rangschikking van het belang van verschillende criteria ondergaat zelden grote veranderingen. De verschuivingen zijn altijd miniem. De locatie van het bedrijf is dit jaar belangrijker geworden met een score van 48 procent, een winst van drie procentpunt. Het komt daarmee op de vijfde plaats. Nooit scoorde dit criterium hoger. Dit is verrassend gezien het groeiend belang van telewerk.

Farma boven

De meest aantrekkelijke sectoren om in te werken, zijn farmaceutica, luchtvaart, media en ict & consultancy. De farmaceutische sector scoort best op toekomstmogelijkheden, werkzekerheid, financiële gezondheid, jobinhoud en loon & voordelen.

Voor de financiële crisis was de sector banken en verzekeringen één van de meest aantrekkelijke om voor te werken. De sector noteerde steevast bij de vijf meest aantrekkelijke sectoren. Na de crisis zakte de sector weg en slaagde er niet meer in om terug te keren. Het voorbije jaar heeft de sector zich enigszins herpakt. De gemiddelde stijging inzake aantrekkelijkheid bedraagt drie pp. Dit is de hoogste stijging van alle sectoren. Maar het is vooral merkbaar bij de verschillende criteria. De sector noteert in maar liefst vijf criteria in de top drie (toekomstmogelijkheden, werk-privé, thuiswerk, financiële gezondheid en loon en voordelen).

Non-profit

Naast de private sector wordt in het onderzoek elk jaar een extra sector onder de loep genomen. De voorbije twee jaar was dit de zorgsector. Dit jaar was het hoog tijd om de rest van de social profit te onderzoeken. Het gaat daarbij zowel om onderwijs (universiteiten), mutualiteiten, NGO’s en vakbonden. De vorige meting dateert reeds van 2014.

Globaal scoort de social profit (zonder zorgsector) meer dan behoorlijk met een vierde plaats in de rangschikking met alleen farma, luchtvaart en media die het globaal beter doen. Social profit scoort vooral heel sterk inzake corporate social responsibility (CSR), werksfeer, balans werk-privé en reputatie. Geen enkele andere sector doet in deze beter.

Vergelijken we de zorgsector (editie 2021) met social profit dan zijn er naast evidente gelijkenissen ook sterke verschillen. Zo scoort de social profit een stuk sterker inzake balans werk-privé en thuiswerk. De zorgsector is dan weer veel sterker inzake toekomstmogelijkheden.

Employer branding in de strijd tegen de krapte?

Jan Denys, arbeidsmarktdeskundige Randstad: “Gezien de huidige schaarste zien we opnieuw een versterkte belangstelling voor employer branding. Het is belangrijk om de verwachtingen in deze correct in te schatten. Employer branding is een proces op langere termijn. Het is niet de meest voor de hand liggende maatregel om de krapte nu te lijf te gaan. Daarvoor zijn andere acties effectiever: meer doorgedreven werving, selectie-eisen aanpassen, nieuwe doelgroepen aanboren, aanpassen arbeidsorganisatie…”

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen