1 op de 3 werknemers ligt wakker van eindejaarsgesprek
De frequentie waarmee werknemers beoordeeld worden, ligt behoorlijk laag. Bijna een kwart van de Nederlandse werknemers (22 procent) krijgt zelfs helemaal geen functioneringsgesprek met hun manager. 47 procent krijgt maar eens per jaar een evaluatie.
Bovendien laat de kwaliteit van dit gesprek vaak te wensen over. Slechts een klein deel van de organisaties (8 procent) heeft het functioneringsgesprek ingericht als continu proces, terwijl werknemers dit juist wel willen: 30 procent wil dat de beoordeling een continu proces wordt. Dit blijkt uit onderzoek bij 1000 werknemers uitgevoerd door Protime, specialist in workforcemanagement.
Continue, opbouwende feedback
Wanneer het functioneringsgesprek maar eens per jaar plaatsvindt, blijkt het lastig om de prestaties van het gehele jaar te evalueren. Bijna één op de vijf werknemers (19 procent) zegt dat voornamelijk de prestaties van het laatste half jaar centraal staan in het gesprek. 16 procent stelt zelfs dat het zwaartepunt alleen op het laatste kwartaal ligt. De prestaties van het begin van het jaar krijgen volgens hun dus weinig aandacht. In 64 procent van de gevallen lukt het wel om het hele jaar in beschouwing te nemen.
Degenen die wel een gesprek aangaan, krijgen vooral negatieve feedback te verwerken. En dat kan zorgen voor stress. Deze resultaten vragen om nieuwe vormen van beoordelen en coaching. Wanneer manager en werknemer vaker samen rond de tafel gaan zitten, verhoog je immers de kwaliteit van het gesprek, wordt er niets vergeten, en kan er meer sturing en coaching komen op ontwikkeling. Dat zou niet enkel positief zijn voor de werknemers, maar ook voor de organisatie.
Bron: Protime (protime.nl)