< Terug naar overzicht

Coachen zonder blabla: hoe is dat mogelijk?

Auteurs:Benjamin Ball
Uitgever:LannooCampus, 240 blz.
Prijs:€29,99
“Uit mijn duizenden gesprekken als coach, waarnemer en klant zie ik steeds dezelfde zaken terugkomen: er wordt vaak veel gepraat en weinig wezenlijks veranderd. Coaches én hun klanten stellen zich tevreden met resultaten die er eigenlijk geen zijn, omdat ze niet weten dat er meer mogelijk is.” Benjamin Ball, een master in de Rechten die zich snel na zijn afstuderen omvormde tot communicator en coach kijkt kritisch naar zijn eigen activiteit en die van zijn collega’s.

Het voornaamste dat hij ontdekt heeft in zijn zoektocht naar beter coachen, zegt hij, is dat coachgesprekken vaak stranden in blabla. Er wordt te veel en over de verkeerde dingen gepraat, op de verkeerde manier. Dat moet minder en anders, om tot ‘werkelijke beweging’ bij de klant te komen. Schrijft Ball: “Zijn lichaam en onbewuste worden geactiveerd, niet alleen meer zijn hoofd. Ik sla hiermee een werkbare en praktische brug tussen de verbale, mentale vormen van coaching – praatcoaching – en de meer fysieke, spirituele en intuïtieve vormen van begeleiding: lichaamswerk, NLP, opstellingen, creatieve therapie en andere.”

Coaching definieert de auteur zelf als ‘een resultaatgericht proces waarbij de klant wordt uitgenodigd tot het zelf ontdekken van nieuwe inzichten en vooral, tot in beweging komen’. Hij claimt dat er wetenschap achter zijn verhaal steekt, maar gaat daar in het boek weinig of niet op in. Op het einde staat er wel een uitgebreide ‘inspiratielijst’.

Het doel van Ball is dan ook het praktisch te maken, te vertellen hoe het volgens hem anders kan. Dat doet hij in vijf hoofdstukken, met telkens concrete tips en manieren van aanpak. Daarbij focust hij op de volgende punten.

  • Het stoppen van de blabla, ofwel het overmatig en niet nuttig gebruik van woorden en gepraat.
  • Het ‘verbinden’ van de klant, ofwel ervoor zorgen dat hij niet onverschillig wordt of blijft.
  • Het afstappen van inzichten, om over te stappen naar het in beweging brengen van de klant.
  • Het spelen met de dynamiek van het gesprek.
  • Het vervangen van ‘lief zijn’ door druk te zetten en moeilijk te doen waar nodig.

Veel gechevronneerde coaches zullen misschien zelf (bijna) alles al weten wat in dit boek te lezen is. Zij kunnen het gebruiken voor extra zelfreflectie. Beginners en geroepenen zullen dan weer iets hebben aan een reeks praktische invalshoeken. (JG)

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen