De do’s en don’ts voor hybride werken

Wanneer we het hebben over Het Nieuwe Werken, geven steeds meer organisaties aan dat ze kiezen voor een hybride model. Deze vorm combineert het beste van twee werelden: het slaat een brug tussen de flexibiliteit van werken op afstand en de sociale interactie die de vertrouwde kantoorruimte biedt. Toch komt er ook veel bij kijken – zeker voor HR-professionals.

De rol van de manager in 2021

2020 bracht ons niet alleen een coronacrisis, het was ook het jaar dat de Black Lives Matter-beweging prominent in beeld kwam, ook in Europa. Door alle ontwikkelingen van het voorbije jaar is de manier waarop we werken drastisch veranderd. Dat vraagt een ander soort leiderschap.

Telewerk: Uit het oog, uit het hart?

Velen van ons, in het bijzonder kenniswerkers, werken van thuis. We hebben sinds het begin van de coronacrisis geleerd te werken met een heel arsenaal aan tools en namen nieuwe gewoontes aan. Die ervaring zal, ook na de pandemie, nog lang zichtbaar zijn in de manier waarop we werken. Maar hebben we ook voldoende gereflecteerd over wat de impact is van de fysieke afstand tussen mensen? We zien elkaar niet meer, behalve dan in een venstertje op het scherm van de laptop. Uit het oog, uit het hart?

Wat met de kantoren na COVID-19: meer of minder?

De wetenschap dat na een these en een antithese steeds een synthese volgt, brengt ons hoogstwaarschijnlijk tot een vorm van hybride werken in de toekomst. Bedrijven zullen, in functie van hun cultuur, technologie, infrastructuur en (liefst ook…) individuele voorkeuren, op zoek gaan naar een ideale combinatie van werken op kantoor en telewerk, schrijft Frank Vander Sijpe.

Het flexibele kantoor van de toekomst

Het afgelopen jaar hebben we ons in een ijltempo omgeschoold tot experts in online platforms allerhande. Het huis werd een kantoor. En de collega’s zagen we enkel via een digitaal venster. De kantoordrang groeit echter elke dag. Kantooromgevingen die flexibel zijn in het gebruik van de ruimtes zullen de toekomst bepalen, schrijft Bart Roels.

Welzijn en purpose winnen aan belang in Employee Value Proposition

Hoewel de vijver voor talenten misschien tijdelijk wat meer ‘vis’ bevat, beseffen bedrijven die verder willen groeien, dat ze nog steeds – en misschien meer dan ooit – moeten inzetten op behoud van bestaand talent en de zoektocht naar nieuw. Dit proces gaat hand in hand met de reputatie van het bedrijf als werkgever. Het recentste onderzoek van het Top Employers Institute toont aan dat de toplaag van Belgische werkgevers verder inzet op het versterken van hun employer brand en dat ze sleutelen aan hun EVP om aan te sluiten bij de verwachtingen van de nieuwe werkwereld. Op bepaalde vlakken zit ons land zelfs in een koppositie. Een overzicht.

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen