< Terug naar overzicht

Lesley Arens (VOV) over de digitale trends in vorming en opleiding

Jaarlijks stuurt het Gentse digital agency Wijs op 31 december haar Online Trendrapport de wereld in. Daarin laat CEO Bart De Waele experts uit diverse sectoren aan het woord over de impact van digital op hun business. In de 9de editie, vond je ook de men

Always a new shiny toy

But none of those toys has ‘fixed’ Learning & development yet…

Als ik een artikel mag schrijven over de digitale trends en in welke mate die trends een impact hebben op hoe mensen leren in organisaties, dan doe ik wat je van mij als directeur van VOV, een netwerkorganisatie pur sang, kan verwachten. Ik bevraag mijn netwerk…

En dat netwerk van net geen 900 learning professionals, doet wat je van een netwerk kan verwachten. Ze delen wat ze weten.

En dat bracht mij tot deze indrukwekkende woordenwolk: microlearning, predictive analytics, neuroscience, serious gaming, gamification, mobile learning, virtual reality, MOOC’s en SPOC’s, bits and bytes, nanolearning, machine learning,…

2016 wordt het jaar van de wearables, API, virtual reality, online badges en natuurlijk ‘the internet of things’. Oh en neuroscience is hot, of had ik dat al gezegd…

Er zijn honderden learning management systems en met meer dan 3 mio informal learning resources en duizenden snack-sized online cursussen ligt content voor het grijpen. De groeiende rol van internet of things opent nieuwe begeleidingsmogelijkheden, slimme algoritmes kunnen big data omzetten en gepersonaliseerde leerbronnen aanbieden in functie van je profiel, voorkennis, doelstellingen…

Yes, times definitely have changed

Wereldwijd gebruiken we mobiele en sociale technologie om met elkaar te connecteren, samen te werken, informatie te delen en zelfs om de wereld te veranderen. Leren via social media is inherent geworden aan mensen hun bestaan, of toch zeker aan dat van mij.

So, the sky is the limit (?)

Maar in mijn zoektocht naar ‘the best and next practices’, moest ik vaststellen dat – los van de uitzonderingen die gelukkig altijd de regel bevestigen - die nieuwe tools in Vlaanderen nog lang geen mainstream zijn. Zelfs twitter, voor het zevende (!) jaar op rij verkozen tot No 1 learning tool, is nog lang niet in alle organisaties ingeburgerd.

Hoewel sociale en mobiele technologie het leren sneller, effectiever en efficiënter kunnen maken, investeert L&D doorgaans eerder in e-learning, dan in apps of andere minder vertrouwde alternatieven.

Hoe komt dat dan?

Because technology and content don’t change things. People do.

De learning tools zijn dan misschien wel sterk geëvolueerd, de ‘learning leaders’ kunnen niet altijd volgen. Wat echt nodig is, is een nieuwe manier van werken, leidinggeven, managen en (leren) leren. En dat vraagt een andere mindset van iedereen.

De rol van de ‘learning leader’ bestaat er volgens mij niet meer in om een learning management system te monitoren, maar om een ecosysteem te ontwikkelen waar medewerkers de ruimte krijgen om hun kennis te delen en te leren van elkaar en daar bovendien ook toe gestimuleerd worden.
Je hebt als organisatie de keuze om deze nieuwe realiteit te aanvaarden, ermee aan de slag te gaan en er voordeel uit te halen of ze te ontkennen, tegen te werken en te verzwakken, waardoor je uiteindelijk je medewerkers en de organisatie zelf zal verzwakken.

Hands off (?)

Een ‘free market approach’ ten aanzien van leren waarbij medewerkers samen content creëren en delen, heeft volgens mij heel wat voordelen voor de medewerkers zelf, voor de bedrijfscultuur en daardoor ook voor de business zelf. Wil dat dan zeggen dat L&D en HR het allemaal ‘moeten laten gebeuren’? Natuurlijk niet. Het is nooit of-of.

Het is en-en

Ja, virtuele opleidingen en on-demand cursussen kunnen leren efficiënter en meer toegankelijk maken. En ja, innovatieve formules zoals microlearning, videos en gamification leunen meer aan bij hoe generatie Y, Z of N, het liefst leert.

Maar net zoals het geen oplossing is om een learning management systeem vol te proppen met content die niet snel genoeg terug te vinden is op het moment dat je die informatie nodig hebt, heeft het ook geen zin om alle opleidingsprogramma’s te verengen tot ‘snacks, fun & games’.
Leren is heel persoonlijk en mensen leren net door die mix van leren en leervormen. Het komt erop aan om mensen uit te dagen om te experimenteren met nieuwe technologieën en daarbij diversiteit even hard te stimuleren als efficiëntie. Het leerklimaat mag wat mij betreft gerust ook een entrepreneurial touch krijgen: leren door te experimenteren want ‘fauten maken mach’.

Get out of the building!

In ‘the social age’ zijn er geen grenzen meer tussen afdelingen, organisaties en sectoren. We kunnen allemaal leren van elkaar en op die manier samen tot oplossingen komen voor uitdagingen die zich vandaag en morgen stellen en waarop traditionele trainingsprogramma’s geen oplossing meer kunnen bieden. Een pleidooi daarom voor ‘social learning’ en een oproep om naar buiten te komen. Dat kan overigens ook online! En ja, dat vraagt tijd. Maar als je nooit naar buiten kijkt, zal je de uitdagingen nooit tijdig zien aankomen en ben je gedoemd om brandjes te blijven blussen.

Social learning en ROI

‘Social learning’ gaat over veel meer dan technologie en social media, het combineert de verschillende social media tools met een ‘shift’ in de organisatiecultuur waarbij mensen over team- afdelings- en organisatiegrenzen heen delen wat ze weten, wat ze geleerd hebben, hoe ze dat geleerd hebben en welke fouten ze daarbij gemaakt hebben. Social learning ‘gebeurt’ als vanzelf in organisaties met inspirerende leidinggevenden waar medewerkers levenslang nieuwsgierig zijn, door een foto, blog, video of tweet te delen.

Jammer dat vormen van informeel leren zoals social learning (nog) niet gemeten worden. Want wat we niet meten, kunnen we in organisaties blijkbaar ook niet weten…

Nochtans zijn deze data beschikbaar. Ook hier kunnen nieuwe technologische ontwikkelingen een rol spelen om die data te verwerken en te interpreteren en zo tastbaar maken wat werkt en welke investeringen in leren renderen en welke niet. Voilà, het hoge woord is eruit: ROI.

De data zijn er. De technologie is er ook. But, unfortunately, they remain another shiny toy that hasn’t fixed learning & development. Yet.

 

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen