< Terug naar overzicht

Column. HR-analytics rapporteert aan de CHRO. Basta! (Luk Smeyers, iNostix)


Enkele weken geleden had ik een gesprek met een topheadhunter uit Londen die uitsluitend CHRO’s zoekt voor grote beursgenoteerde ondernemingen. Ze beweerde dat ze het steeds moeilijker heeft om aan de verwachtingen van de CEO’s van die bedrijven te voldoen. Een van de opmerkingen van de CEO’s die keer op keer terugkeert is het feit dat HR, in discussies met het management, hun voorstellen cijfermatig totaal onvoldoende onderbouwt. 

CHRO’s moeten analytisch sterk zijn 

Het merendeel van de CEO’s die ze ontmoet, hebben van dit belangrijk deficit de buik helemaal vol. Ze besloot het interview met een waarschuwing: ‘Dit gebrek aan cijfermatig en analytisch vermogen wordt steeds minder geaccepteerd door CEO’s en de toekomstige HR-leider die op dit punt niet scoort, zal op termijn langs de zijlijn staan.’ Even slikken. 

De analytische functie zit te diep weggestoken 

We hebben het er vaker over met HR-professionals; het succes van ‘new school’ bedrijven zoals Google komt voort uit onder andere het feit dat die CHRO’s extreem data-driven zijn en analytici van topkaliber direct aan zich hebben rapporteren. En dat is nu net wat we veel te weinig zien gebeuren in Europa. Behalve het feit dat HR-leiders doorgaans behoorlijk weinig affiniteit hebben met data en analyses, wordt bovendien – als de functie überhaupt al bestaat – de analytische rol bijna altijd veel te diep in de organisatie weggestopt. 

Beste HR-leider, al eens een financieel directeur ontmoet die zijn/haar intelligence twee of drie niveaus dieper in de organisatie wegstopt? Ik ben dat in elk geval nog nooit tegengekomen. Wel, in HR komen we dat dagelijks tegen. Ik blijf het een merkwaardig fenomeen vinden, het geeft me soms het gevoel dat HR-leiders zich op een of andere manier onschendbaar wanen. 

De noodzaak van sterke ‘intelligence’ 

Mocht ik morgen mijn vroegere CHRO-baan weer opnemen, dan zou ik een mega-zware intelligence expert zoeken en hem/haar naast me op de bank plaats laten nemen. Een know-how brooker, in staat om met mij na te denken over het competitief landschap, risico’s die de dynamiek van de business zouden kunnen vertragen, het verbeteren van de customer journey, het zoeken naar nieuwe business opportuniteiten, het berekenen van forecasts of het doorrekenen van complexe wat-als-scenario’s.

Van HR analytics naar business analytics 

Hoe kan je nu zo’n analytische sleutelfunctie wegstoppen in een reporting of compensation en benefits afdeling? Als je de analytische leider daar ‘verbergt’, dan zal de analytische reflectie helaas beperkt blijven tot dagelijkse HR-materies waarmee die functies – met alle respect voor het werk van die mensen - zich bezighouden. Je krijgt daardoor nooit een business-gedreven functie en het gecijfer zal beperkt blijven tot terugkijken op HR-activiteiten en processen waarvoor het management zijn schouders ophaalt. 

Wil je als CHRO echt waarde toevoegen? Evolueer dan van een ‘business partner’ naar een ‘business leider’, omring jezelf met een topanalyst en laat zien dat excellent people management een meetbare impact heeft op het zakelijk resultaat. Ready?

Luk Smeyers, CEO en Co-Founder van iNostix by Deloitte.

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen