< Terug naar overzicht

Center Parcs: App maakt happy

Ja, een app kan bijdragen aan de drive, het enthousiasme en de betrokkenheid van medewerkers. Bij Center Parcs merken ze een jaar na de roll-out van h'APP'y@work nu al de positieve effecten.

“Communicatie is een van de moeilijkste zaken om juist te krijgen. Al jaren hebben we een intranet, maar veel van onze medewerkers hebben geen computer op hun werkplek. Welke inspanningen we ook leverden, we bereikten alleen de medewerkers met een bureaujob”, schetst Vera Geebelen, Training Manager bij Center Parcs, de uitdaging waar de organisatie anderhalf jaar geleden voor stond. 

Nochtans is communicatie voor Center Parcs, met 25 vakantieparken en 8.500 medewerkers verspreid over vier landen, van essentieel belang. Het is dankzij goede communicatie dat de organisatie haar streven naar drive en betrokkenheid kan waarmaken. Immers: happy medewerkers zorgen voor happy gasten.

45.000 views per maand

De oplossing voor de communicatie-uitdaging? Een app die alle medewerkers continu informeert, maar ook ondersteuning biedt bij opleiding, feedback- en coachingmogelijkheden en kwaliteitszorg. Na een jaar heeft 60 procent van de medewerkers zich al geregistreerd op de app met een persoonlijk account en zijn er 45.000 unieke views op een maand.

“Het succes is niet vanzelf gekomen”, benadrukt Vera Geebelen. “We hebben inspanningen moeten leveren om mensen te overtuigen. In het begin was er toch de reactie 'wéér een intranet' en waren er praktische problemen, zoals bijvoorbeeld het wifi-bereik. Maar eens je een aantal ambassadeurs hebt, dan verspreidt het enthousiasme zich snel.”

Interactief

Vanuit het trainingcenter biedt Center Parcs nog steeds klassikale opleidingen aan. De app helpt nu om op de werkvloer de opgedane kennis toe te passen. Vera Geebelen: “Elke dag sturen we een kleine trainingsprikkel naar alle afdelingen: een stelling, een opdracht, concrete tips... We maken dan bijvoorbeeld een filmpje met een concrete toepassing en vragen aan de medewerkers om te reageren. 'Hoe vullen jullie dat in?' Soms krijgen we dan filmpjes terug, soms laat men een gast aan het woord”, klinkt het. De app biedt ook houvast aan leidinggevenden om hun coachende rol op te nemen of een ontwikkelgesprek te voeren.

centerparcs.png

Maar de app wordt ook gebruikt door de directie om rechtstreeks met alle medewerkers te communiceren, vervolgt ze. En medewerkers zullen in de app ook reageren, opmerkingen formuleren en zonder schroom vragen stellen aan de directie. Elke maand zijn er in totaal meer dan 4.500 reacties op de app. Belangrijk is dat het moderne technologie is, even makkelijk in gebruik als Facebook.

Angst voor negatieve reacties was er wel, maar die is ondertussen gesmolten als sneeuw voor de zon. “Het effect is positief”, besluit Vera Geebelen. “Er hangt een positieve vibe.”


Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; Markdown_Parser has a deprecated constructor in /data/sites/web/hrsquarebe/www/core/plugins/markdown/lib/markdown.php on line 54

Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; MarkdownExtra_Parser has a deprecated constructor in /data/sites/web/hrsquarebe/www/core/plugins/markdown/lib/markdown-extra.php on line 7

Lees meer over


< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen