< Terug naar overzicht

Zo werft Uber het juiste talent via de smartphone

Hoeveel zegt het cv van een sollicitant nu daadwerkelijk over de kandidaat? Als hij heeft gewerkt voor een concurrent of een relevante studie heeft gevolgd, is hij ongetwijfeld het overwegen waard. Via een game kan men echter ook de specifieke vaardigheden van de kandidaten ontdekken.

De afgelopen jaren hebben heel wat bedrijven een nieuwe stap gezet in het wervingsproces. Ze maken gebruik van de sociale netwerken van hun medewerkers om hun visnet nog verder uit te werpen in de zoektocht naar het beste talent. Het lastige daarbij is om de zoekresultaten te beperken tot kandidaten met specifieke vaardigheden die vooraf te verifiëren zijn.

UberDRIVE

Om die laatste moeilijkheid te overbruggen, lanceerde Uber de game UberDRIVE. De spelers krijgen de mogelijkheid om een dag uit het leven van een Uber-chauffeur te ervaren. Via de wegen van een waarheidsgetrouwe, digitale stad halen ze klanten op en zetten ze hen weer af.

Het spel was oorspronkelijk bedoeld om chauffeurs de steden waarin ze werkzaam zijn, beter te leren kennen – wat op zich al een mooi voorbeeld is van 'gamification' in de praktijk. Maar het bedrijf gaat de game nu ook inzetten om nieuwe medewerkers te werven. Uber wil de spelers met de hoogste score immers een bericht sturen met de vraag of ze interesse hebben in een job als Uber-chauffeur.

Deze aanpak vormt een uitstekend voorbeeld van de realiteit dat de smartphone een nieuw wervingsmechanisme is geworden. Het geeft ook aan dat mobiele games uitstekend terrein zijn voor het ontdekken van nieuw talent.

Struikelblok voor HR

Passieve kandidaten, mensen die niet per se op zoek zijn naar een baan, aantrekken is één van de grootste struikelblokken voor HR. Vaak zijn ze, als ze het naar hun zin hebben in hun huidige functie, ook minder actief op LinkedIn. En als ze actief zijn, is dat niet om een baan te zoeken. Proactief naar buiten treden, of dat nu rechtstreeks is of via sociale media, heeft daardoor niet zo veel zin om deze personen te bereiken.

'Gamification' biedt de oplossing voor die grote HR-uitdaging, het is op die manier dat Uber het voortouw neemt (en meteen verantwoordelijk is voor het wereldwijde opschudden van een ingeslapen sector). En hoewel de game van Uber in de eerste plaats een leuke leertool blijft voor reeds aangeworven chauffeurs, heeft het bedrijf zeker een aantal ideeën op tafel gelegd die een eerste stap kunnen zijn in een nieuw tijdperk voor recruitment.

Bron: HR Base (hrbase.nl)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen