< Terug naar overzicht

Zeven op tien Vlaamse werknemers open voor nieuwe uitdaging

Onderzoek van een adviesbureau toont aan dat de werkende Vlaming meer belang hecht aan een goede bedrijfscultuur dan aan zijn salaris. Opvallend is dat 10% actief op zoek is naar een nieuwe job en dat meer dan 60% openstaat voor een nieuwe uitdaging.

Adviesbureau Trilations heeft in maart 2008 een onderzoek gevoerd bij 700 hoger opgeleide werkende Vlamingen naar hun huidige werksituatie en hun tevredenheid hierover, maar ook naar hun voorkeuren met betrekking tot hun verdere carrière.

Wat blijkt? Bijna 10% van de ondervraagden geeft aan actief op zoek te zijn naar een nieuwe job. Daarbij komt dat meer dan 60% aangeeft open te staan voor een nieuwe uitdaging. Opmerkelijk is dat kandidaten veel belang hechten aan zogenaamde ‘zachte’ aspecten van een job. Zo gaan ze vooral op zoek naar een aangename werkomgeving en bedrijfscultuur. Maar liefst 90% van de respondenten hecht vooral belang aan de bedrijfscultuur.

‘Harde’ aspecten zoals verloning en doorgroeimogelijkheden blijken vaak van minder belang. Maar twee derde (61%) van de werknemers is hier het meest aan gehecht.

Meer dan drie kwart (80%) van de respondenten geeft aan vooral vacatures te bekijken op het internet. Opvallend is wel dat men vaak het eigen netwerk aanspreekt om een nieuwe job te zoeken, eerder dan de traditionele gedrukte media te raadplegen (respectievelijk 60% tegenover 44%). Volgens de onderzoekers mogen werkgevers het belang van een referral programma (waarbij werknemers beloond worden wanneer personen die zij zelf aanbrengen, ook aangeworven worden) dan ook niet onderschatten. Selectiebureaus (41%), uitzendkantoren (19%) en jobbeurzen (16%) zijn het minst populair onder de werkende Vlamingen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er duidelijke nuanceringen bestaan bij bepaalde subgroepen. Afhankelijk van factoren zoals ervaringsniveau of functiecategorie, kunnen andere zaken plots een veel voornamere rol gaan spelen. Werkgevers doen er volgens het adviesbureau dan ook goed aan hun totale poel van potentiële kandidaten niet als één homogene groep te beschouwen, maar díe kandidaten te identificeren die op zoek gaan naar de waarden die het bedrijf ook effectief kan claimen. Door zich op deze focussegmenten te richten, zullen de rekruteringscampagnes succesvoller zijn.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen