< Terug naar overzicht

“Zakelijk gebruik van sociale media bijna altijd zinloos”

Acht van elke tien bedrijfsactiviteiten met sociale media zijn verspilde moeite. Organisaties staren zich immers blind op de technische mogelijkheden en kijken niet naar de hoe het werk gemakkelijker kan worden gemaakt door sociale media te gebruiken.

Dat beweert het technologisch onderzoeksbureau Gartner. Managers en medewerkers lijken meer geïnteresseerd in de technische mogelijkheden dan in de bijdrage die sociale media kan leveren aan omzet, winst, klantbehoud of andere bedrijfsdoelstellingen. Gartner verwacht dat deze verspilde moeite nog tot 2015 aanhoudt.

Managers benaderen sociale media net als andere technologische verbeteringen, zoals ERP en CRM. Het personeel wordt op een training gestuurd, waarna het management verwacht dat de technieken hun nut voor de organisatie bewijzen.

Volgens het onderzoeksbureau ontstaat er pas echt meerwaarde als medewerkers zelf ervaren hoe hun werk er makkelijker door wordt. Die meerwaarde is wel nodig, want volgens Gartner worden sociale media de belangrijkste communicatiekanalen voor zaken die het werk betreffen.

Nog volgens het onderzoeksbureau moeten bedrijfsorganisaties eerst een duidelijk beleid ontwikkelen voor zakelijk gebruik van sociale netwerken. Dat betekent ook dat de managers zelf transparanter moeten werken.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen