< Terug naar overzicht

‘Zachte’ kant overnames onderbelicht

Ook in tijden van recessie bieden fusies en overnames kansen. Maar dan moet u wel rekening houden met de zachte en menselijke factoren van de overname. Bedrijven die onderzoek doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal hebben dubbel zoveel kans op succes.

Adviesbureau Hay Group liet in de tweede helft van 2008 door Mergermarket, een onderdeel van de Financial Times Group, een onderzoek uitvoeren bij meer dan 560 senior executives uit 21 landen. Deze managers waren in de afgelopen drie jaar bij minimaal drie transacties met waarden van miljoenen dollars betrokken.

Het onderzoek leert dat:

  • De kans dat een overname slaagt, veel groter is als de koper eerst onderzoek doet naar de zachte en menselijke factoren van de beoogde overnamepartij. Bedrijven die onderzoek doen naar de cultuur, organisatie en het menselijk kapitaal, hebben ruim twee keer zoveel kans (70 procent) op succes dan bedrijven die dat niet doen (30 procent).

  • Bijna 70 procent van de topmanagers heeft aangegeven immateriële activa meer in hun overwegingen te willen betrekken bij toekomstige fusies en overnames. Nu nog laat ruim een derde van de kopers na om een formele studie uit te voeren naar de ‘zachte’ factoren.


  • Onderschatting


    Bij een overname wordt de waarde van de organisatie, cultuur en het menselijk kapitaal door managers veelal aanzienlijk onderschat. Maar het volledig betrekken van de zachte kant is volgens de onderzoekers belangrijker dan ooit.
    “In het huidige businessklimaat zijn middelen schaars en leidt een verkeerde beweging bij een fusie of overname tot de ondergang van de koper”, klinkt het. Nu uw slag slaan, betekent dus nog meer dan anders dat u uw huiswerk goed maakt.

    Kansen ten tijde van recessie


    Volgens de onderzoekers bieden fusies en overnames juist kansen in tijden van recessie. Maar managers moeten in deze tijd wel meer tijd en energie besteden aan de aansluiting van de ‘zachte factoren’ tussen koper en doelwit.
    Zowel voor, tijdens als ná het acquisitieproces moeten volgens de onderzoekers gedetailleerde vragen gesteld worden over:
  • het organisatiekapitaal zoals besturing, besluitvorming en cultuur

  • het relatiekapitaal zoals klantentrouw, leveranciersnetwerk, samenwerkingsverbanden en merkperceptie

  • het menselijk kapitaal zoals productiviteit, managementkwaliteit en
    werknemersbetrokkenheid.

  • Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen