< Terug naar overzicht

WIN-dagen willen jongeren naar technisch-wetenschappelijke opleiding gidsen

KHBO, Voka West-Vlaanderen en Economisch Huis Oostende organiseren ‘WIN-dagen’ (‘Wetenschap- en Industrie’)-dagen. Met dit initiatief wil men jongeren stimuleren om een technisch-wetenschappelijke opleiding te kiezen.

Het departement Industriële Wetenschappen en Technologie van de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende (KHBO), campus Oostende, organiseert samen met Voka West-Vlaanderen en het Economisch Huis Oostende, ‘WIN-dagen’ (‘Wetenschap en Industrie’-dagen) op 18, 20 en 25 januari. Meer dan 200 laatstejaars uit de wetenschappelijke richtingen van het algemeen en het technisch secundair onderwijs worden een dag lang ondergedompeld in de wereld van wetenschap en technologie via laboratoria-activiteiten bij KHBO en bezoeken aan West-Vlaamse ondernemingen. Op die manier wil men de laatstejaarsstudenten aanmoedigen om te kiezen voor een technisch-wetenschappelijke opleiding.

In West-Vlaanderen is de nood aan technisch opgeleid personeel groot. De vraag naar competente medewerkers zal in de toekomst nog toenemen, aangezien de economie duidelijke signalen van herstel vertoont. Een hogere technisch-wetenschappelijke opleiding opent de deur naar een ruime waaier aan interessante jobs en functies in een onderneming. Dit is de boodschap die KHBO, Voka en het Economisch Huis Oostende, naar aanleiding van de WIN-dagen willen uitstralen. De activiteit wil laatstejaarsstudenten - in het vooruitzicht van hun studiekeuze - ook laten kennismaken met de omgeving van de hogeschool en met de werking en de organisatie van een onderneming.

Voor de WIN-dagen werden twee formules uitgestippeld: een dagformule en een namiddagformule. Bij de namiddagformule nemen de studenten ‘s namiddags deel aan een activiteit in de laboratoria van de Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, campus Oostende.

Bij de dagformule vinden de labo-activiteiten ‘s morgens plaats en brengen de leerlingen ‘s namiddags een bezoek aan een onderneming in de regio Oostende. Het bedrijfsbezoek beoogt niet alleen een kennismaking met een onderneming, maar ook met ‘ondernemerschap’ via een gedachtewisseling met een bedrijfsleider of één of meerdere kaderleden die getuigen over hun beroepservaring. Het bezoek wil ook in beeld brengen wat onder andere een ingenieur dagelijks doet als onderzoeker, verantwoordelijke, teamwerker of ondernemer. Anderzijds wordt tijdens het bedrijfsbezoek ook het belang van een brede technisch-wetenschappelijke vorming benadrukt.

Ook de kennis en vaardigheden die leerlingen in het secundair onderwijs worden aangereikt (kennis van bedrijfseconomie, sociale vaardigheden, organisatievermogen, creativiteit, een positief maatschappelijk bewustzijn, …) zijn een belangrijke basis voor een succesvolle studie- en beroepsloopbaan. Ondernemingen benaderen de arbeidsmarkt niet langer als een markt van manpower, maar als een markt van talent en competenties. Technologie en de ontwikkeling ervan is meer en meer verweven in onze maatschappij en iedereen heeft stilaan een zekere technische basis en vaardigheid nodig om goed te functioneren.

Tijdens de bedrijfsbezoeken wordt telkens een product of proces als leidraad gebruikt. Op deze wijze worden verschillende aspecten van productontwikkeling, commercialisering, opleiding, logistiek - alle aspecten waar de ingenieur of gegradueerde een functie kan hebben - uiteengezet.

Voor de WIN-dagen in januari zijn 239 leerlingen ingeschreven (uit 9 verschillende West-Vlaamse scholen), waarvan 139 leerlingen ook een bezoek brengen aan een onderneming in de streek. De deelnemende bedrijven zijn Daikin Europe, Electrawinds, Orac, Mutoh Belgium en Proviron. Ook het Energiekennisplatform, Power-Link, en het Vlaams Luchtvaart- en Opleidingscentrum (VLOC) nemen deel aan de WIN-dagen. Voka staat in voor het vervoer van de leerlingen van de KHBO naar de bedrijven en terug.

Het Economisch Huis Oostende koppelt de WIN-dagen aan de media- en marketingcampagne ‘Oostende Rocks’, een actie om jongeren aan te moedigen in Oostende te komen werken en wonen. Het EHO heeft hiervoor een roadshow ontwikkeld, waarmee ze naar campussen van hogescholen en universiteiten trekt om de studenten te informeren (en te enthousiasmeren) voor de Oostendse bedrijven.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen