< Terug naar overzicht

Wie langer werkzoekend is, verkiest persoonlijke begeleiding bij jobzoektocht

Wie op zoek is naar een job krijgt daarbij steeds vaker digitale hulpmiddelen aangereikt. Uit onderzoek van het HIVA - Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (KU Leuven) blijkt dat persoonlijk contact nochtans van belang blijft, zeker voor wie minder zelfredzaam is.

Jezelf inschrijven als werkzoekende, zoeken naar passende vacatures, jezelf klaarstomen voor een sollicitatiegesprek, … De zoektocht naar een job loopt meer en meer over digitale wegen. Wat is dan nog de meerwaarde van een persoonlijke bemiddelaar?

Om een antwoord te vinden op die vraag, bevroegen onderzoekers van het HIVA 395 VDAB-bemiddelaars en 554 werkzoekenden. Daarbij spitsten ze zich toe op mensen die drie maanden na hun inschrijving nog geen job hadden gevonden. Binnen de groep van werkzoekenden hadden 111 respondenten één jaar na hun inschrijving maar één keer persoonlijk contact gehad met de bemiddelaar. De overige 443 werkzoekenden hadden in dezelfde periode minstens tweemaal contact.

Individuele raad

Voor 80 procent van de werkzoekenden die maar één keer face-to-face contact hadden, volstond dat ook. Bijna de helft van hen verkiest e-mail en telefoon als communicatiekanalen. Van de bevraagden die meer dan eens persoonlijk contact hadden met de bemiddelaar, verkiest 68 procent die aanpak. Slechts enkele contacten verliepen via videochat of online-telefoneren.

“We zien dat die werkzoekenden het persoonlijke contact verkiezen omdat ze zoeken naar raad die aansluit bij hun individuele situatie”, zegt onderzoeker Liesbeth Van Parys. “Ze willen bijvoorbeeld ondersteuning bij het kiezen van de gepaste voorkeursjob of bij het leren zoeken naar vacatures.”

Evenwicht tussen controle en vrijheid

Niet alleen de werkzoekenden, maar ook bemiddelaars houden vast aan face-to-face contact, e-mail en telefoon. De bevraagde bemiddelaars zijn onderling verdeeld over de voordelen van de toenemende digitale communicatie. “Die twijfels vloeien voort uit de ervaring dat zeker niet alle werkzoekenden voldoende digitaal geletterd zijn of toegang hebben tot die digitale hulpmiddelen. De bemiddelaars geven ook aan dat werkzoekenden face-to-face beter in te schatten zijn.”

De activering van werkzoekenden volledig digitaliseren, lijkt dan ook een onmogelijke opdracht. Bovendien moeten bemiddelaars vandaag niet enkel bemiddelen, maar ook de inspanningen van werkzoekenden controleren. “Het onderzoek wijst uit dat de juiste balans tussen vrijheid voor én controle op werkzoekenden cruciaal is voor hun motivatie om deel te nemen aan activering. Meer dan de helft van de bemiddelaars biedt werkzoekenden een zekere mate van keuze en houdt tegelijk regelmatig tot altijd controle. Een minderheid van bemiddelaars stelt zich erg vrijblijvend (7 procent) of net zeer streng (7 procent) op.”

“Voor die aspecten van de functie van bemiddelaar die niet gedigitaliseerd kunnen worden, kan de VDAB zijn werknemers best verder ondersteunen met duidelijke richtlijnen, gezamenlijke casebesprekingen en instrumenten om individuele situaties in te schatten. Anders kan de vrije beslissingsruimte van de bemiddelaar ertoe leiden dat werkzoekenden met een gelijkaardig profiel toch een verschillende behandeling krijgen.”

Bron: KU Leuven (nieuws.kuleuven.be)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen