< Terug naar overzicht

Wervingsmethodes moeten beter volgens sollicitanten

Bijna een kwart van de werkzoekende afgestudeerden heeft een potentiële werkgever wel eens gelaten voor wat hij is, omdat de manier waarop de sollicitanten behandeld werden tijdens de wervingsprocedure tegen de borst stuitte.

Veel pas afgestudeerden klagen over traagheid: reacties op sollicitatiebrieven blijven te lang uit en het verloop van de procedure is over het algemeen te lang. Geen enkele reactie krijgen na het sturen van een sollicitatiebrief is de grootste klacht: niet minder dan driekwart van de afgestudeerden vindt het uitblijven van enig antwoord niet kunnen.

Dat zijn de bevindingen van een onderzoek bij 2500 pas afgestudeerde werkzoekenden, uitgevoerd door de HR-dienstverlener Reed Consulting in het Verenigd Koninkrijk. Andere courante klachten zijn ‘het ontbreken van feedback na een afwijzing’, ‘het veranderen van de vacature of het niet langer beschikbaar zijn’ en ‘het gebrek aan informatie over de onderneming en de functie’. Enkele andere zaken zoals het niet bevestigen van een afspraak, foutieve salarisinformatie en verkeerd geschreven namen komen tot ergernis van de sollicitanten ook te vaak voor.

Volgens het consultancybureau zouden werkgevers om reputatieschade te vermijden er nochtans over moeten waken dat het gehele wervingstraject - van adverteren tot het laatste gesprek - probleemloos verloopt.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen