< Terug naar overzicht

Werknemers liegen minder als er kinderopvang in de buurt is

Werknemers zijn minder geneigd om te liegen en bedriegen en meer geneigd sociaal gedrag te vertonen, zodra er zich kinderopvang of ‘kinderspullen’ zoals knuffels en/of kleurpotloden in de directe omgeving bevinden.

Dat blijkt uit onderzoek aan de universiteit van Harvard. In het onderzoek moesten twee groepen onder meer spelletjes spelen waarbij mensen meer geld konden verdienen als ze de ander bedrogen.

In al deze laboratoriumstudies daalde het aantal bedriegers met 20 procent als er speelgoed aanwezig was of tekenfilms vertoond werden. Bovendien bleken de deelnemers vaak guller gedrag te vertonen.

De onderzoekers gingen een stap verder door te kijken of bedrijven in de buurt van crèches en kinderdagverblijven ook socialer gedrag vertoonden. En dat was het geval. Bedrijven die binnen een radius van drie kilometer vijf of meer crèches of kinderdagverblijven in hun omgeving tellen, doen duidelijk hogere charitatieve bijdragen. Die uitkomst bleef gelijk toen de onderzoekers andere mogelijke invloeden uit de resultaten filterden.

Idee van puurheid


De onderzoekers verwijzen naar de suggestie van puurheid als verklaring. Kindergerelateerde prikkels zouden onbewust noties van goedheid oproepen en ons motiveren een staat van puurheid te bereiken die we niet willen vervuilen. In het bijzijn van kinderen ga je, bijvoorbeeld, minder vloeken en je verwacht dat anderen dat ook doen.

Neurowetenschappers hebben aangetoond dat oxytocine vrijkomt wanneer mensen worden blootgesteld aan kinderen, en oxytocine wordt geassocieerd met sociaal gedrag.

De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat bedrijven meer kinderopvang op het bedrijfsterrein organiseren om dit positieve effect te prikkelen.

Bron: Harvard Business Review

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen