< Terug naar overzicht

Werknemers halen zakelijk profijt uit sociale media

Werkgevers kunnen sociale media maar beter serieus nemen. Nu al stelt één op de drie werknemers zakelijk profijt te hebben van sociale media. Ze maken daarmee contact met klanten en... zoeken naar nieuwe werkgevers.

Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Resaerch in opdracht van Randstad bij een representatief staal van de arbeidspopulatie in Nederland.

Veel werkgevers denken nog dat sociale media een hype vormen, die wel overwaait en die vooral privé een rol speelt. Het onderzoek geeft aan dat sociale media nadrukkelijk een rol spelen op de werkvloer. Sociale media worden voor werving snel belangrijker. De reputatie van bedrijven als werkgever wordt mee bepaald en beoordeeld in de sociale media.

Twitter lijkt een prominente rol te spelen op de werkvloer. Medewerkers gebruiken steeds vaker een tweet in plaats van een e-mail om collega’s op de hoogte te houden. Bijna een kwart van de jonge werknemers gebruiken liever Twitter dan e-mail.

Solliciteren


Opvallend is de rol die sociale media spelen bij het vinden van een baan. Van de ondervraagden zegt 22 procent dat zij alleen nog maar sociale media zouden gebruiken om vacatures te zoeken in plaats van traditionele vacaturesites. Vooral veel laagopgeleiden gebruiken bij het zoeken van een baan alleen nog sociale media (31 procent).

Sociale media worden ook gebruikt om informatie te zoeken over een toekomstige werkgever. Werkzoekenden doen dit als voorbereiding op een sollicitatie (40 procent). Daarbij is het wel opvallend dat 59 procent van de werknemers de informatie wantrouwen die op sociale media over werkgevers te vinden is.

Eén op de drie werknemers heeft zakelijk profijt van sociale media. Vooral hoogopgeleiden (37 procent) en jonge werknemers (36 procent) zijn daarover heel positief. Desondanks biedt maar een minderheid van de werkgevers toegang tot sociale media op het werk. Veel werknemers zoeken in de sociale media informatie over klanten.

Naast de voordelen zien werknemers ook nadelen voor de werkgever, want sociale media houden hen ook wel enigszins van het werk (38 procent).

Bron: Personeelsnet

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen