< Terug naar overzicht

Werknemers afgeleid door sociale media op het werk

Bijna de helft van de werknemers wordt regelmatig afgeleid door het gebruik van sociale media. Maar dat online spijbelen zou de productiviteit ten goede komen.

Het merendeel van de respondenten bekijkt elke dag of zelfs meerdere keren per dag tijdens het werk sociale media sites. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 900 respondenten. Bij ruim een kwart gaat dit ten koste van het dagelijkse werk. Slechts 15 procent raakt niet afgeleid van zijn werk als hij tussendoor twittert of Facebook raadpleegt.

Strikt beleid


39 procent van de respondenten geeft aan dat zijn werkgever een sociale media beleid hanteert. Bij sommige werknemers zijn deze sites geblokkeerd (20%) en weer anderen moeten zich houden aan een streng sociale-media protocol (18%). Het merendeel (61%) is echter zelf verantwoordelijk.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de meeste werknemers op sociale media sites niet snel iets negatiefs over het werk of de werkgever schrijven. 58 procent van de respondenten blijkt hier namelijk heel voorzichtig mee te zijn. 15 procent doet dit wel, maar alleen als het positief nieuws is, 6 procent alleen als ze iets te klagen hebben.

Herboren door online spijbelen


Onderzoek van de Universiteit van Singapore toont dan weer aan dat wie onder de werktijd af en toe een kleine pauze mag nemen op privé te surfen op het web, daarna een stuk productiever is dan degene die zich aan een strikt internetprotocol moeten houden.

De onderzoekers verdeelden deelnemers in drie groepen die allemaal de letter E moesten aanstrepen in teksten. Na twintig minuten kreeg één groep een andere lichte taak opgedragen. De tweede groep mocht van alles doen behalven surfen op het web. En de derde groep mocht juist tien minuten online zijn gang gaan. Daarna moesten alle groepen weer letters opsporen in teksten.

Het bleek dat de groep die privé mocht surfen veel productiever was, en dat de andere proefpersonen veel meer tekenen van geestelijke uitputting en verveling vertoonden. Zelfs degenen die de e-mail van een vriend beantwoordden, voelden zich minder goed dan degenen die mochten websurfen.

De onderzoekers hebben wel een verklaring voor het verschil. Wie ongestoord mag surfen, bezoekt over het algemeen alleen de sites die hij of zij leuk vindt. Het websurfen heeft daardoor hetzelfde herstellende effect als een waarin even koffie of een snack wordt gehaald. Wie een mail beantwoordt, heeft niet dezelfde bevrediging, want hij heeft geen controle over de inhoud van de mail waarop wordt gereageerd.

Bron: PW Intermediair / NationaleVacaturebank.nl

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen